Správní řízení ve škole krok za krokem

48 SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ VE ŠKOLE KROK ZA KROKEM Obecní úřad obce, na jejímž území je školský obvod základní školy, poskytuje této ško- le s dostatečným předstihem před termínem zápisu k povinné školní docházce seznam dětí, pro něž je tato škola spádová a jichž se týká povinnost školní docházky. Seznam obsahuje vždy jméno, popřípadě jména, a příjmení, datum narození a adresu místa trva- lého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte. Základní školy jiných zřizovatelů (MŠMT, kraj, církev, soukromník) si mohou stanovit krité- ria podle svého uvážení , ale neměla by být diskriminační vůči žádné skupině osob. Žáci se středně těžkým a těžkýmmentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem se mohou vzdělávat v základní škole speciální , a to na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení . Vzdělávání v základní škole speciální má deset ročníků a člení se na první stupeň a dru- hý stupeň . První stupeň je tvořen prvním až šestým ročníkem, druhý stupeň sedmým až desátým ročníkem. Z uvedeného vyplývá, že se v základní škole speciální neuplatňuje kritérium spádovosti. Je to dáno i tím, že tyto školy bývají většinou zřizovány krajem. Zápis k povinné školní docházce je složen z formální části (podání žádosti o přijetí), a je-li při zápisu přítomno i zapisované dítě a souhlasí-li s tím zákonný zástupce dítěte, rovněž z rozhovoru, který trvá nejvýše 20 minut a je zaměřen na motivování dítěte pro školní docházku a orientační posouzení jeho školní připravenosti, případně dalších činností s dítětem (činnosti spojené s orientačním posouzením školní připravenosti dítěte formou hry nebo jinou vhodnou formou, které trvají nejvýše 60 minut ). Školní připravenost dítěte se orientačně posuzuje ve vztahu k očekávaným výstupům vzděláva- cích oblastí rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Škola v průběhu zápisu nezjišťuje dosaženou úroveň rozvoje ve všech vzdělávacích oblastech stanovených rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, nýbrž volí schopnosti a dovednosti, jejichž úroveň rozvoje lze v průběhu zápisu orientačně posoudit. Škola při zápisu prokazatelným způsobem informuje zákonného zástupce dítěte, jak může do doby zahájení povinné školní docházky pomoci dítěti v jeho dalším rozvoji. Nejčastějším způsobem prokázání je, že zákonní zástupci podepíšou dokument Desatero pro rodiče dětí předškolního věku , který vydalo MŠMT. Zákonný zástupce dítěte může být přítomen u všech součástí zápisu. V praxi to znamená, že dítě nemusí být u zápisu přítomno a může se jednat o čistě formální záležitost, kdy zákonný zástupce podá žádost o přijetí, a pokud dítě splňuje kritéria přijetí, je vydáno rozhodnutí. Škola před zahájením zápisu zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup infor- mace k organizaci a průběhu zápisu , které obsahují kritéria pro přijímání žáků, počet žáků, které je možné přijmout, popis formální a případných dalších částí zápisu a popří- padě další údaje. Žák může plnit povinnou školní docházku v souladu s § 38 školského zákona • ve škole mimo území České republiky; • ve škole zřízené při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu České republiky; • v zahraniční škole uskutečňující na území České republiky vzdělávání podle zahranič- ního vzdělávacího programu; • ve škole zřízené na území České republiky cizím státem, právnickou osobou se síd- lem mimo území České republiky nebo cizím státním občanem, která není zapsána NÁLEŽITOSTI ZÁPISU PŘÍTOMNOST OSOB U ZÁPISU

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3