Správní řízení ve škole krok za krokem

14 SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ VE ŠKOLE KROK ZA KROKEM 2.1 Postup před zahájením správního řízení Jakékoli správní řízení ve škole musí být zahájeno na základě nějakého oficiálně podlo- ženého podnětu, protože řízením dochází k založení, změně nebo rušení práva anebo po- vinnosti uchazeče/dítěte/žáka/studenta nebo se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá ( § 67 odst. 1 správního řádu ). Tímto podnětem je buď podání žádosti , nebo v případě správního řízení z moci úřední se jedná o podnět učiněný v jakékoli formě , od kohokoli ( § 42 správního řádu ). Ředitel školy musí podnět posoudit obsahově, tedy zda se týká např. žáků dané školy a areálu školy. Poté je správní orgán povinen sdělit osobě, která podnět vznesla – a to ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy podnět obdržel –, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě že podnět postoupil příslušnému správnímu orgánu (např. když se žák dané školy dopustil přestupku mimo areál školy a mimo dobu vyučování). 2.2 Zahájení správního řízení Většina případů správního řízení ve školách je zahájena na základě žádosti (viz kapito- la 4–6), např. žádost o přijetí k předškolnímu vzdělávání, o opakování ročníku, o povo- lení individuálního vzdělávání dítěte/žáka atd. Existují ale i případy, kdy je ředitel školy donucen okolnostmi (viz kapitola 2.1) zahájit správní řízení z moci úřední , tj. na zákla- dě nějakého podnětu, např. ukončení předškolního vzdělávání, ukončení individuálního vzdělávání žáka, vyloučení žáka nebo studenta ze školy atd. Škola jako správní orgán v prvním stupni zahajuje správní řízení dvojím způsobem – buď na základě žádosti, nebo z moci úřední. a) Správní řízení na základě žádosti (§ 44–45 správního řádu) uchazeče/žáka/studen- ta školy nebo jeho zákonného zástupce je zahájeno dnem, kdy daná žádost (písem- ná, ústní do protokolu, v elektronické podobě) došla věcně a místně příslušnému správnímu orgánu (určené škole). Je důležité si uvědomit, že se žadatel může při po- dávání žádosti např. prostřednictvím provozovatele poštovních služeb splést a uvést na obálce jinou adresu školy, než je uvedena v samotné žádosti (např. dvě střední školy se sídlem ve stejné ulici, nebo dokonce v jedné budově). V takovém případě musí daná škola bezodkladně usnesením postoupit tuto žádost místně a věcně pří- slušné škole k zahájení řízení (viz kapitola 1.4). Žádost musí mít náležitosti podání (§ 37 odst. 2 správního řádu), které se vždy posuzuje podle svého obsahu. Není důležité, jak je žádost nazvána, ale musí z ní být jasné, kdo žádost podává, jaké věci se týká a co se navrhuje . Žadatel může napsat žádost volně, nebo na formuláři, který může mít škola vytvořen. POSOUZENÍ PODNĚTU ZPŮSOBY ZAHÁJENÍ SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3