Kontrolní složka ředitele školy – prémiová verze | červen 2018
KONTROLNÍ SLOŽKA ŘEDITELE ŠKOLY strana 2 1. Podpůrná opatření a individualizované vzdělávání Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je diskutovaným fenoménem doby. Již ze základních zásad vzdělávání stanovených ustanovením § 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb. (ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 49/2009 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb.), o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vyplývá potřeba zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce. Pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných upravuje vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. O tom, že nastavení pravidel společného vzdělávání není jednoduché, svědčí již dvě novely vyhlášky přijaté ve velice krátké době po sobě v roce 2017. Jedná se o novelu vyhláškou č. 270/2017 Sb. s účinností od 1. 9. 2017 a vyhláškou č. 416/2017 Sb. s účinností od 1. 1. 2018. 1.1 Podpůrná opatření ze zákona poskytována každému, kdo je potřebuje k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění či užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními; podpůrnými opatřeními (dále jen PO) se rozumějí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáka; poskytování PO školou a školským zařízením bez ohledu na jejich druh či zřizovatele je bezplatné. PO spočívají podle ustanovení § 16 odst. 2 školského zákona v: a) poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, kterým je pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum; b) úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky; nejde tedy o omezení rozsahu učiva, naopak jsou zařazeny předměty speciálně pedagogické péče, které napomohou zvládnout úplný rozsah vzdělávacího programu;
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy