GDPR 2018: Změny v ochraně osobních údajů v návodech a vzorech - demo

STRANA 1 5.10 J AK REAGOVAT NA ŽÁDOSTI A STÍŽNOSTI SUBJEKTŮ ÚDAJŮ 5.10 Jak reagovat na žádosti a stížnosti subjektů údajů Jedním z přínosů GDPR bylo zvýšení ochrany a vy- mahatelnosti práv subjektů údajů a také pově- domí subjektů údajů o těchto právech, a to ze- jména díky mediální kampani , která předcházela účinnosti GDPR. Subjekty údajů měly svá práva již za předchozí právní úpravy (např. právo na informace, právo na opravu, právo na likvidaci osobních údajů, právo na vysvětlení, právo podat stížnost nebo podnět k Úřadu pro ochranu osobních údajů – dále jen „ÚOOÚ“) a GDPR v řadě případů stávající úpravu převzalo, případně ji více konkretizovalo. Subjekty údajů však často nebyly důsledně infor- moványo svýchprávech , i když to zákonoochraně osobních údajů vyžadoval. Ochrana osobních údajů nebyla do roku 2016, kdy bylo vydáno GDPR, příliš oblíbeným tématem v médiích, takže počty dotazů, žádostí nebo stížností, které sub- jekty údajů zasílaly ohledně zpracování jejich osobních údajů správcům, případně zpracovate- lům osobních údajů nebo přímo ÚOOÚ, nebyly příliš vysoké. V roce 2015 bylo u ÚOOÚ podáno 1 665 stížností a podnětů, téměř stejného počtu bylo v roce 2018 dosaženo už za čtvrt roku po účinnosti GDPR. Aby správci (případně na základě jejich pověření zpracovatelé) dokázali včas a správně reagovat na dotazy a požadavky subjektů údajů, musí pře- !

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3