Motivace a hodnocení zaměstnanců ve školství – 2. lekce

2. lekce: Konflikty a konfliktní lidé na vašem pracovišti a ve vašich týmech e-Seminář 10 Nakladatelství FORUM, s. r. o. , Střelničná 1861/8a, 182 00 Praha 8 – Kobylisy ; tel.: 251 115 576; fax: 251 512 422; e-mail: office@forum-media.cz ; internet: www.forum-media.cz • Pozor na náhražky – citové i konzumační. Je ještě jedna technika, kterou problémoví lidé úspěšně používají v manipulaci s druhými. Jsou to náhražky. Pod líbivými názory a nálepkami schovávají optimální řešení problému, které se jim nehodí. Např. pod hezkými slovy typu, „…jsme přece lidé a chybovat je lidské“, očekávají, že jim budete nedůslednost tolerovat a omlouvat je. Vždy přece všichni chybujeme, ne? A vy se zastydíte, protože i vy jste někdy chybovali a nejste dokonalí. A už se „vezete“. Hezkými klišé vám hodili písek do očí, a tak nevidíte skutečný důvod. Řešení? Zde: „Ano, všichni někdy chybujeme, ale nyní je třeba problém řešit, a ne se vymlouvat, a proto uděláš toto…“ • Využívat pomoc druhých – nejste v tom sami . Obracejte se na druhé, využívejte systematicky a cíleně pomoc druhých. Nedůsledných a problémových jedinců je naštěstí menšina. Navíc všem lezou na nervy a nebývají moc oblíbení. Organizujte proto ty schopné a slušné pod svojí vlajkou a systematicky je využívejte a podporujte. Pokud je nezískáte a nezorganizujete vy, udělá to druhá strana. • Odpočinek a rovnováha – do účinného boje s problémovými lidmi patří „dobíjení baterek “. Musíte se naučit obklopovat příjemnými lidmi ve svém volném čase. Odpočívat a zažívat radost i jinde než v práci, jinak vyhoříte. Práce, řešení problémů s konfliktními lidmi je víc namáhavé a vyčerpávající, než jsme ochotni si připustit. A signály i „naši červenou kontrolku“ máme často tendenci přehlížet a ignorovat. Proto si vysledujte vlastní systém indikátorů, že už jedete na rezervu. Včas dobijte energii, než bude opravdu pozdě.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy