Motivace a hodnocení zaměstnanců ve školství – 2. lekce

2. lekce: Konflikty a konfliktní lidé na vašem pracovišti a ve vašich týmech e-Seminář 8 Nakladatelství FORUM, s. r. o. , Střelničná 1861/8a, 182 00 Praha 8 – Kobylisy ; tel.: 251 115 576; fax: 251 512 422; e-mail: office@forum-media.cz ; internet: www.forum-media.cz 3 Formy aktivního boje s toxickými lidmi • Nastavení odstupu – nehrát stejné hry, nenechat se manipulovat . To ovšem vyžaduje silnou vnitřní integritu, ale také pevnou vůli a zkušenost včas odhalit manipulativní techniky konfliktních osob. Je třeba nenechat se vtáhnout do jejich hry na vzájemné obviňování atp. • Vysoké sebeovládání – aby vás mohli konfliktní lidé řídit, musí vás ovládnout, a to dělají více způsoby. Jedním z nich je vyvolání pocitu viny. To je základní manipulační technika. Obranou může být nejen to, že jejich záměr včas odhalíte, ale i popíšete: „Chceš ve mně vyvolat pocit viny?“ Uvidíte, jak zareagují. Další častou technikou je vyvolání pocitu dluhu. „To mi dlužíš, tak mi musíš pomoct, zastat se mě“ atp. • Nebojovat do vyčerpání – když i ústup je výhra . Útěk není zbabělost, když jde o racionální úsudek v situaci, kdy každé jiné řešení je nevýhodnější než ústup. Prohrát bitvu ovšem neznamená prohrát válku . Pokud okolnosti nejsou pro vás příznivé, je lepší ústup a lépe se připravit na to, až přijde lepší čas a situace. • Být nad věcí – nechytit infekci . Nářky, neustálé stížnosti a „blbá“ nálada je skutečně nakažlivá a šíří se jako infekce. Nejlepší je se k „nakaženým“ nepřidávat a raději se takovýmto řečem ihned v počátku vyhnout a utnout je. Nekompromisně! Hlavně na jednání, poradě atp. Jinak se vám věci vymknou z ruky a už je neřídíte vy, ale problémoví lidé. Horší je, že se ostatní přidají spíše k nim.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy