Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 41 N ebojte se jít nábytkem do pro- storu, povzbuzuje energická černovláska učitelky a rozkre- sluje, kam by šlo kterou skříňku pře- sunout. Mateřská škola v Červených Janovicích funguje ve velkorysých prostorách už desítky let, nedávno ale tým dospěl k rozhodnutí pustit se v interiéru do výrazné přestavby . Na ni nejsou třeba ani tak cihly a malta, jako spíš podívat se na roky zažité prostředí jinýma očima. S tím dnes ja- novickým pomáhá zkušená metodička a lektorka programu Začít spolu Věra Váňová Krejčová. Janovická mateřinka má pro 28 dě- tí velkorysé prostory – hlavní místnost se rozpíná na více než 70 m 2 , k ní při- lehlá „tělocvična“ a „spinkárna“ má 60 m 2 a kromě sociálního zázemí je dě- tem k dispozici ještě malá útulná „od- počívárna“. Přes svoji velikost však pů- sobí prostor značně plně , všude visí nějaké dekorace, pomůcky či výrobky dětí. Početné skříňky plní bohaté záso- by stavebnic, skládaček, panenek a dal- ších hraček a prostor dále zpestřují nej- různější rostliny, kterým se ve světlých místnostech zjevně daří. Nové oči jinak vidí Vedoucí učitelka Zdena Dušková tu pracuje už desítky let. „My už to pro- středí máme tak zažité, že nás ani nenapadne, že by ho šlo nastavit jed- nodušeji,“ říká. Že by to změnu chtělo, tak vzešlo mimo jiné z nástupu nové kolegyně – Štěpánka Krtilová sem loni přišla z jiné školky a nové oči logic- ky jinak vidí . „Viděla jsem pro změny prostor,“ kýve. Nechtěla ale jako nový člověk jen tak přijít a „chovat se jako nějaká hvězda, co všechno ví“. Díky tomu, že školka aktivně spo- lupracuje s Nadačním fondem Edu­ změna , který na Kutnohorsku usiluje o rozvoj škol, vyrazila učitelka Krtilová v létě na seminář o podnětném pro- středí. „Přišel jak na zavolanou, logic- ky to na sebe začalo nasedat s mými dosavadními pocity,“ říká. S kolegyní Duškovou pak vyrazily na inspirativní návštěvu do mateřinky v Řestokách, kterou pro učitele z Kutnohorska Edu- změna pořádala. „Líbila se nám tam řada věcí, například ranní podání ruky, ranní úkol či právě ty koutky aktivit. Jsme změnám otevřené,“ popisuje své dojmy Dušková. Na chuť zkusit prostředí upravit pak zareagovala prů- vodkyně školy z nadačního fondu Jit- ka Gabašová a domluvila konzultaci se zkušenou lektorkou na podnětné prostředí Věrou Váňovou Krejčovou z programu Začít spolu ve společnos- ti Step by Step. „Co tu vidím?“ ptá se Váňová Krej- čová dnes, když s učitelkami úpravu prostor plánují. „Vidím tu čtyři různá místa, kde mohou děti stavět,“ všímá si. „Bývá fajn, když jsou všechny prv- ky ke stavění pohromadě, protože to pak vede k tomu, že děti ty stavebnice kombinují.“ Když s materiálem nemu- sí nikam přecházet, lépe se soustře- dí , rozvíjejí hru, stavby bývají propra- řízení mateřské školy Příbory doma také nemáte v ložnici aneb uspořádání MŠ dokáže divy Mateřská škola v Červených Janovicích prochází velkou přestavbou a my jsme byli u toho. Pojďme se podívat, jaké změny v této školce na- staly a díky komu a čemu se je podařilo nastartovat. Velký podíl na tom má fakt, že školka aktivně spolupracuje s Nadačním fondem Eduzměna. Jak byste mohli (nebo měli) prostory ve vaší školce uspořádat a proč. Lucie Römer Školka aktivně spolupracuje s Nadačním fondem Eduzměna, který na Kutnohorsku usiluje o rozvoj škol.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy