Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 42 řízení mateřské školy covanější. Není podle ní zároveň nutné na stavění při takto rozlehlé třídě vy- tvářet jen jeden koutek. „Vidím tu po- tenciál například pro jeden koutek s velkými kostkami a dopravou a další koutek s malými kostkami,“ přemýšlí nahlas lektorka a dodává, že když bu- dou oba koutky umístěny u herních koberců, mohou si děti s pomůckami hrát rovnou na zemi. Všímá si i zdánlivých detailů – že jsou puzzle umístěna u kuchyňky, u do- pravních prvků i v samostatné skříňce. „Příbory doma také nemáte i v ložnici a peřiny v kuchyni,“ zasmějí se společ- ně. A pak už lektorka doporučuje sou- středit skládačky na jedno místo a zároveň postavit nějaký stolek hned vedle skříněk s věcmi, které děti běž- ně používají na stole (jako třeba právě puzzle). Dnes mají například předško- láci za úkol lepit obrázky na papírové karty, aby si procvičili počítání. Něko- lik dětí kartičky vyplňuje na zemi, kde je rozprostřený ubrus, desítky kro- ků od místa, kde se pomůcky k lepe- ní skladují. „Kdo sem ten materiál při- nese? Kdo to uklidí?“ uvažuje lektorka. Když má školka učební koutky vybave- né, je prostředí pro učení připravené stále. Dětem stačí sáhnout do skříň- ky, vyndat si na stůl, co potřebují, a rovnou začít pracovat. Nikam se nic přenášet nemusí. Pak přijde na roz- bor kuchyňka a obchůdek, vzdálené asi pět metrů od sebe. „Pro mě to pa- tří k sobě, aby při námětové hře mohly děti ty věci kombinovat,“ říká Váňová Krejčová. Deset koutků pro větší samostatnost i úsporu času Po úvodních myšlenkách se dnešní „designerský tým“ vrhne na sepiso- vání učebních koutků (neboli „center aktivit“ ), které by chtěl v prostoru vy- tvořit. Po tuto dobu si bere děti pod křídla průvodkyně z Eduzměny. „Jsem tu, abych pomohla s dětmi, aby učitel- ky měly volné ruce,“ vysvětluje zkuše- ná pedagožka Gabašová a pak už se s dětmi vrhá na nejrůznější hry a ak- tivity. Váňová Krejčová mezitím pokládá jednu otázku za druhou. Kde všude vlastně děláte ranní kruh? Co ho dělat každý den na stálém místě a mít tam i knihovnu? Potřebujete u něj mít cen- trální tabuli? Hrajete na piano pravi- delně, nebo ne? Vše se nese v přátel- ské atmosféře a společně s učitelkami vyberou postupně deset koutků . Je- jich názvy sepíší na velké papíry, kte- ré pak nalepí na místa, kde mají cen- tra aktivit vzniknout. Mezi nimi vedle „Kostek“ nechybí ani „Pohyb“, „Tvoře- Když děti nemusí s materiálem nikam přecházet, lépe se soustředí, rozvíjejí hru a stavby bývají propracovanější.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy