Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 46 O pakovaně býváme svědky toho, že se rodiče předhánějí ve vy- chvalování svých dětí v oblasti pohybových dovedností. Kdy se dítě dokázalo převalit z břicha na záda, které dítě dříve lezlo po čtyřech, komu se dítě dříve postavilo na nohy, kdo kdy udělal první krok. Tato nezdravá tendence urychlovat různými dopo- mocemi a módními pomůckami rozvoj pohybových návyků dítěte, přeskako- vat jednotlivé přirozené fáze jeho vý- voje z důvodu soutěživosti rodičů a je- jich tendence k porovnávání se stejně narozenými dětmi v jiných rodinách vede často k pozdějším pohybovým problémům jejich potomků. Pokusím se dnes zamyslet nad tím, co by vlastně mělo být hlavním cí- lem a klíčovou strategií rozvoje pohy- bových návyků předškolních dětí, aby se v dospělosti vyhnuly problémům pohybového aparátu . Čemu hlavně věnovat pozornost při pohybových chvilkách, to bude téma mého dnešní- ho zamyšlení. Jedním z důležitých výchovných cílů mateřské školy je pomoc rodičům připravit dítě na nástup do školy. A to jak po stránce mentální, tak i po strán- ce rozvoje běžných pohybových návy- ků a pohybových dovedností, které se od dítěte při nástupu do školy očeká- vají. Chceme-li ale děti opravdu dob- ře připravit na nástup do školy, měly by si správně zafixovat čtyři základní pohybové stereotypy: 1. sed, 2. stoj, 3. chůze a 4. dech . Řekla bych, že tyto základní po- hybové stereotypy bývají bohužel po- měrně často opomíjené, protože se víceméně předpokládá, že takové ele- mentární aktivity, jako je třeba stoj a chůze, dítě víceméně automaticky ovládá a není třeba se jim systematic- ky věnovat. Opak je ale pravdou. Je vhodné využít období mladšího předškolního věku, kdy si děti snadno a přirozenou formou osvojují zdravé pohybové základy. Tedy pokud se jim dostává vhodných podnětů . A právě systematičnost, trvalé opakování a kaž- dodenní rozvoj pohybových vzorců od úplných základů pomůže dítěti za- jistit zdravý pohyb na celý jeho život. Vadné držení těla Výraz vadné držení těla je všeobecně známým a projevuje se ve všech čin- nostech, které dítě i dospělý člověk dělají. Tedy i ve všech výše vyjmenova- ných čtyřech pilířích zdravého pohybu. Naopak správně vybudované základní kameny zdravého pohybu výrazně při- spívají kvalitnímu držení těla. Vadné držení těla je nejčastěji dáno zeslabením svalového aparátu vlivem zanedbané fyzické činnosti, ale také například vlivem psychických změn již v dětském věku. Nejčastěji vzniká vadné držení těla na základě svalových dysba- lancí. Páteř je udržována ve správnémpo- stavení systémem svalů, vazů a klou- bů. Pokud dojde k oslabení některého z těchto systémů, vzniká porucha, kte- rou označujeme jako vadné držení těla. Stav, při němž je narušena rovno- váha mezi svaly, které plní vzájemně opačnou funkci, nazýváme svalovou dysbalancí , což znamená, že je naru- šena spolupráce například mezi svaly, které ohýbají kolenní kloub a které ho naopak narovnávají. V tomto případě se ohybače kolena zkracují, zvyšuje se jejich napětí, tím brání natahovačům kolene správně a efektivně praco- vat a natahovače začnou ochabovat. Funkční poruchy se k naší smůle mo- pedagogika Sed, stoj, chůze, dech: 4 pilíře pohybové gramotnosti předškolních dětí Problémy pohybového aparátu mají často prvopočátek již v dětství. Jak se tomu vyhnout a současnou nejmladší generaci (i ty následující) pohy- bových problémů ušetřit? Čemu při pohybu dětí věnovat zvýšenou pozor- nost i v prostředí mateřské školy? Jak vysoko by měly mít děti při psaní či kreslení desku stolu? A proč je pro správný postoj důležité i dýchání? Mgr. Petra Nyklová, DiS.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy