Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 47 hou dále řetězit, vlivem čehož může jeden malý nedostatek narušit fungo- vání celého těla. Některé partie jsou přetěžovány, jiné vlivem nedostatečného zapojová- ní ochabují. A jako důsledek se po ně- jaké době nevyhnutelně objeví bo- lest . Přitom je velice časté, že místo, které bolí, není prvotní příčinou boles- ti, ale porucha se v tomto místě pou- ze projeví. S tělem je potřeba pracovat kom- plexně . V předškolním věku dítěte je ještě čas s tím něco udělat. Dlouho- době neřešené funkční poruchy však způsobují strukturální změny, které jsou nevratné. V takových případech už nás jen cvičení nezachrání. Poruchy pohybového aparátu se bohužel netýkají jen dospělých, ale i dětí, a to už od nejútlejšího věku. Největší zlom však často nastává při nástupu do školy. Děti tráví spoustu času v lavicích, nosí těžké tašky, často jsou z nejrůznějších, někdy až tristních důvodů uvolňovány z hodin tělesné výchovy . Zkuste se někdy rozhléd- nout po tramvaji nebo na autobusové zastávce. Kolik dětí sedí ve strnulých anebo nepřirozeně zkroucených pozi- cích, se shrbenými zády jsou ponoře- né do displeje mobilu anebo s noha- ma křížem? Když dítě trpí vadným držením těla, potřebuje více energie , aby če- lilo gravitaci, svaly musí pracovat více, než je nutné, a dochází tak i k úbytku životní energie a narůstá únava. Chyb- ná kontrola držení těla má vliv na kvali- tu pohybů, tělo se bude snažit vytvořit nějakou kompenzaci a dojde ke svalo- vé nerovnováze. Optimální sed Když dítě neumí správně sedět, neu- mí dostatečně uvolnit ruku pro úchop pastelky nebo pera, ztrácí koncent- raci, a hůře si tak osvojuje stereotyp psaní. Přitom většina činností ve škol- kách probíhá právě vsedě – výroba, kreslení, stříhání. A proto je tak důleži- té se od prvních dní dítěte v mateřské škole zaměřit na optimální sed (více viz rámeček). Vhodná ergonomie nábytku je ur- čujícím prvkem pro optimální sed dětí při pracovních činnostech. Stoly a žid- le nesprávně dimenzované na kon- krétní postavu dítěte znemožní rozvoj stereotypu zdravého sedu. Správnou výšku pracovní desky na- stavíte pro předškoláka tak, že dítě vsedě na židli (s celýma nohama opře- nýma o podložku, chodidly vpřed, rov- nými zády) spustí horní končetiny po- dél těla. Sledujte hranu desky stolu. Děti by měly mít pracovní desku dva centimetry (dva prsty) nad loketní jamkou . Příliš vysoká deska stolu dětem zvedá ramena, sedí pak nepřirozeně vzpřímeně a přetěžují trapézové svaly, v důsledku čehož pak nejsou schopny uvolnit ruku pro psaní. Naopak nízká pracovní plocha při- měje dítě podsadit pánev, sedací hr- boly se posunou dopředu a páteř se zakulatí, zablokují si rameno, a tedy znovu nejsou schopny správně uvol- nit ruku na psaní. Díky dodržení těch- to tří opěrných bodů uvolní dítě ruku na psaní. Každodenní fixace toho- to návyku při všedních aktivitách je u dnešních dětí nezbytná. Dítě by mělo umět sedět už ve dvou letech . Dnešní děti to ale ani při nástupu do mateřské školy ještě velmi často neumí. Nesprávný sed dokáže dětem pěk- ně znepříjemnit život. Typickým pří- kladem nesprávného sedu je strnulý statický sed, při kterém dítě setrvává v jedné poloze, aniž by změnilo polo- hu. Mezi další časté chyby patří sezení bez opory nohou nebo s kotníky obto- čenými kolem židle. Tyto návyky způ- sobují křeče, zatuhlost a bolest v ruce. Častým nešvarem je odpočívání po- leháváním na stole a opíráním hlavy o stůl. Velmi účinnou pomůckou pro ná- cvik optimálního sedu jsou fotografie. Na začátku roku děti vyfotografujte, jak sedí , rozeberte s nimi obrázky, ná- zorně a trpělivě jim vysvětlujte tříbo- dovou oporu. Doporučuji fotografie pověsit v mís- tě, kde děti sedí, a neustále je konfron- tovat s tím, jak vypadá správný sed a jak sedí „shnilé brambory“ anebo zví- řátka schoulená do písmene C. Dítě potřebuje správný stereotyp neustále opakovat , a to až tisíckrát. Když vezmeme v potaz, že děti během dne sedí u stolu během svačiny, výro- by, kreslení, oběda a pak ještě při od- polední svačině, pak můžeme dětem informaci o optimálním sedu zdůraznit i pětkrát denně. Týdně to pak je dvacet- pětkrát a měsíčně stokrát. Máte úžas- nou příležitost u nich optimální sed v průběhu dvou měsíců zafixovat. A jako bonus u toho můžete mys- let i na sebe a fixovat optimální sed i sami sobě. Pomůže to vašim bola- vým zádům. Optimální stoj Správný postoj těla ve vertikále hraje důležitou roli v zachování zdraví naše- ho pohybového aparátu. pedagogika 1. Chodidla – opřená o podložku aktivují reflexně vzpřimovače trupu. Nohy by měly být opřené celou plochou o podložku a ideálně směřují rovně vpřed. Naučte děti, že nohy jsou pomyslné koleje zapuštěné do země. 2. Sedací hrboly – představují „vnitřní oči“, které nás informují o tom, zda sedíme vzpřímeně. Správný, vědomý kontakt obou sedacích hrbolů zajišťuje správné nastavení pánve. Nechte děti posadit se na dlaně, aby mohly procítit, jak jim na ně hr- boly tlačí. Měly by je na svých dlaních cítit oba rovnoměrně, pak sedí dobře. 3. Předloktí – správná poloha desky stolu zásadním způsobem pomůže dětem uvolnit svaly ramene, paže a ruky pro uvolněné psaní. Optimální sed je založený na tříbodové opoře

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy