Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 50 D ítě musí být milováno a přijímá- no takové, jaké je. Toto banální pravidlo právě v kontextu typo- logie osobnosti získává nový význam – dítě musí být přijímáno takové, jaké je, ať už má jakékoliv typové preferen- ce. Porozumění typologii nám může výrazně pomoci v pochopení dítěte. Typové odlišnosti bychom pak měli oceňovat dvěma způsoby. Na úrov- ni svých postojů se snažme vnitř- ně přijmout právo dítěte preferovat jiný typový vzorec, než je náš vlastní. V rovině svého chování pak aktivně připravujme takové prostředí, ve kte- rém dítě může rozvíjet své přirozené stránky. Co je typologie MBTI? Typologie osobnosti MBTI (Myers-Bri- ggs Type Indicator) je nástroj, který nám nabízí vysvětlení různých vzta- hových problémů , například toho, proč spolu někteří lidé nemohou „vyjít“, nebo nám ukazuje důvody toho, proč v některých případech selhávají naše výchovné snahy. Umožňuje tyto a další negativní jevy nejen popsat a vysvětlit, ale také pochopit a napravit. Teorii typů, z níž MBTI vychází, vy- vinul švýcarský psychiatr a psychotera- peut Carl Gustav Jung . Jeho původ- ním záměrem bylo pomoci odborníkům léčit emocionální problémy jejich klien- tů. Na Jungova teoretická bádání navá- zala v 50. letech 20. století Isabel Bri- ggs Myersová a její matka, psycholožka Katherine Cook Briggsová, které se snažily přiblížit Jungovy poznatky prak- tickému využití a typologii zprostředko- vat lidem pro jejich každodenní život. Jednotlivé osobnostní typy dětí Existují stovky příruček týkající se vý- chovy dětí. Jsou plné nejrůznějších ko- munikačních strategií či konkrétních ná- vodů, jak se chovat v určitých situacích. Mívají však jednu nevýhodu – doporučo- vané způsoby jsou podle nich aplikova- telné na všechny děti bez rozdílu. Pokud jsme se dosud nesetka- li s typologií osobnosti, stává se, že jsme nemile překvapováni a zmateni takovými projevy dítěte, kterým ne- rozumíme nebo je považujeme za ne- správné. Dětem to dáváme najevo, ně- kdy ne zcela uvědomovanými signály, jindy jim určité chování zakazujeme, bagatelizujeme jejich pocity. Ať už pří- mo, nebo nepřímo sdělujeme dětem zprávu, že chceme, aby byly jiné . Očekávání dospělých jsou velmi podstatným výchovným vlivem. De- monstrují se v tom, co u dítěte oce- ňují, a co naopak odmítají a kritizují. Dítě opakovaně vystavené projevům nespokojenosti rodičů či učitelů bude vyrůstat s pocitem viny, že „není dost dobré“. Aby dosáhlo jejich uznání a po- chvaly, bude se snažit chovat tak, jak to po něm chce rodič či učitel, a to často i přestože takové chování nebu- de v souladu s jeho přirozenou pre- pedagogika Dětská typologie: Co nám může prozradit o chování dítěte? Je pro vás těžké pochopit chování dítěte, zvlášť když jeho postoje neodpovídají těm vašim? Proč například opakovaně selhávají vaše vý- chovné snahy? Zorientovat se v chování dětí můžete i díky porozumě- ní typologie osobnosti neboli MBTI. Víte, o co se jedná a v čem vám tato metoda může pomoci? Zjistěte, kterému typu osobnosti odpo- vídá právě dítě, jehož chování je pro vás výzvou, případně do které kategorie se řadíte vy. PaedDr. Lucie Zormanová, Ph.D. Prometheovské dítě přimějeme ke spolupráci zejména tehdy, pokud mu poskytneme věcné, jasné a racionální vysvětlení.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy