Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 54 D ítě s epilepsií spadá do skupi- ny dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Le- gislativní oporou je vyhláška MŠMT č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů. Mateřská škola naplňuje spe- ciální vzdělávací potřeby těchto dětí prostřednictvím podpůrných opatření, která doporučují školská poradenská zařízení. Doporučení pro pedagogy Mít dítě s epilepsií ve třídě mateřské školy je značně náročné na organiza- ci činností v průběhu edukace. V prv- ní řadě se musí dítě cítit spokojeně a v bezpečí a teprve pak se může zdra- vě a efektivně rozvíjet. Dítě s epilepsií bývá závislejší na vedení pedagoga, je méně samostatné a průbojné. Často se neumí samo prosadit a čeká na po- vzbuzení. Většina dětí s nekomplikova- nou epilepsií má neporušený intelekt a nezaostává za intaktními dětmi. Epilepsie má velký vliv na kvalitu života dítěte, na jeho výchovu a vzdě- lávání. Toto onemocnění s sebou při- náší i možné psychické důsledky. Může být provázeno emočním proží- váním, kdy tyto děti mají sklon k úz- kosti, depresím, pesimismu, emoční labilitě, impulzivitě, agresivitě, pode- zřívavosti, nedůtklivosti a mrzuté ná- ladě (Vágnerová, 2008). Aby byl edukační proces kvalitní, je nutná také důkladná příprava pedago- gů a je nezbytné, aby měli dostatečné množství informací o povaze nemo- ci. Nabyté vědomosti pak mohou vy- užívat v pedagogické praxi při řešení krizových vzdělávacích i zdravotních událostí v době edukačního procesu. Pravidelná komunikace mezi ro- diči a pedagogy je nezbytná. Peda- gogové by měli být rodiči dítěte infor- mováni o tom, jaké jsou provokující faktory, jakým způsobem se záchvat projevuje, jak probíhá, jaké má pří- znaky a jakým způsobem jej pedagog může zvládnout. Rovněž by měli vě- dět, zda musí dítěti aplikovat „diaze- pam“ per rectum a jakým způsobem. V rámci první pomoci lze také apliko- vat „bukální midazolam“, který je ab- sorbován dásněmi a sliznicí tváří. Pe- dagog by měl zajistit, aby při sobě dítě nosilo kartičku pro případ, že by došlo k velkému nebo jinému epileptickému záchvatu. Na kartičce by měly být uve- deny kontakty na rodiče, ošetřujícího lékaře, záznamy o podávání léků a jiné důležité informace. Pro epileptické děti, u kterých probíhají například tzv. generalizované záchvaty , je možné získat ochranné pomůcky zabraňující poranění během záchvatu. Jsou to na- příklad ochranné helmy nebo chrániče na kolena a lokty. Při pobytu venku by měli být se skupinou, ve které je dítě s epilepsií, nejméně dva pedagogové . V přípa- dě záchvatu se pak jeden z nich po- stará o postiženého a druhý se vě- nuje ostatním dětem (Fialová, 2011). I při jiných činnostech by měl být brán pedagogika Strašák jménem epilepsie: Doporučení pro pedagogy a co dělat při záchvatu Máte ve třídě dítě s epilepsií? Aby byl vzdělávací proces takového dítěte dostatečně kvalitní, je třeba důkladná příprava pedagoga. Co byste měli o povaze nemoci vědět? Kolik pedagogů musí být u dítěte s epilepsií při pobytu venku? Jak reagovat v případě nutnosti poskytnutí první pomo- ci? A kde hledat oporu a více informací o nemoci? PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. Dítě se musí v první řadě cítit spokojeně a v bezpečí, teprve pak se může zdravě a efektivně rozvíjet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy