Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 60 V článku popisuji námět na pro- jektovou výuku, jež je inspiro- vána polským projektem Hmyz a jiní obyvatelé předškolní zahrady , který doporučuje k realizaci pro polské mateřské školy polské Ministerstvo školství. Projekt je detailně popsán v jednom z metodic- kých průvodců, který doplňuje polský učební program nazvaný Tropiciele (v českém překladu Stopaři), což je obdoba naše- ho Rámcového vzdělávacího programu. Metodické průvod- ce k učebním programům jsou velmi detailní, obsahují přesné popisy aktivit na jednotlivé týdny a dny škol- ního roku. Ke každému týdnu školního roku je v nich přiřazeno jedno téma, jež je podrobně popsáno ve formě aktivit, které by mohly (či spíše měly) být v jednotlivých dnech realizovány. Učebních programů je v Polsku něko- lik a školy či mateřské školy si z nich mohou vybírat dle toho, co jim více odpovídá. Realizace projektu 1. Hlavní řízená činnost Řízenou činnost můžeme začít bás- ničkou (viz Broučkova procházka), na jejímž základě pak mají děti za úkol uhodnout, o čem se dnes budeme bavit. Poté můžeme s dětmi pokračovat hádankami . Motivace: „A teď si, děti, vyzkouší- me, jak znáte zástupce hmyzu. Uhád- nete hádanky?“ (viz rámeček na stra- ně 63) Když dítě uhodne há- danku (nebo i v přípa- dě, že žádné z dětí ne­ uhodne a odpověď bude muset říci paní učitelka), ukážemesi společněs dět- mi na obrázku či fotogra- fii daného zástupce z ří- še hmyzu. 2. Životní cyklus motýla K vysvětlení životního cyklumotýla mů- žeme použít následující video, na kte- rém je životní cyklus motýla krásně za- chycen. Odkaz na video: youtube.com/ watch?v=em8Q9vWg48c. Můžeme použít také následující zda- řilé video pojednávající o líhnutí mo- týla a názorně ukazující tuto fázi. Je zde krásně ukázáno, jak se líhne motýl. Když kůže za hlavou kukly praská, ku- klení začíná. Čerstvá kukla, která na po- vrchu ztuhne, se postupně vybarví. Obal kukly v hlavové části praská a vy- lézá motýl. Z housenky se tak stává ku- kla a z ní krásný motýl. Odkaz na video: edu.ceskatelevize.cz/video/9505-li- hnuti-motylu . Poté děti předvedou, co si z videa pojednávajícím o životním cyklu motý- la zapamatovaly. Učitelka rozdělí děti do skupin. Každé skupině dá čtyři obrázky za- chycující životní cyklus motýla – va- jíčko, housenku, kuklu a dospělého motýla. Požádá děti, aby obrázky správně pojmenovaly a seřadily. Chtěla bych zde zmínit zajímavou inspiraci. V mateřské školce v Okříš- kách mají děti již několik let možnost sledovat životní cyklus motýlů . Ško- la koupí do každé třídy malé housenky (asi 5mm) babočky bodlákové, které děti krmí a sledují, jak rostou, postup- ně se zakuklí a nakonec se z kukel líh- nou krásní motýli. Po vylíhnutí krmí děti mladé motýlky květy a šťávou z ovoce a nakonec je na školní zahra- dě vypustí do přírody. Celý cyklus trvá dva až tři týdny od zakoupení do vy- inspirace Malí obyvatelé zahrady aneb ze života hmyzu Na přelomu jara a léta školní zahrada ožívá a všude kolem poletují včely a bzučí čmeláci. Zapojíte se s dětmi do projektu, který jim přiblíží život hmyzu na školní zahradě? A co takhle s dětmi vyzkoušet pohybovou hru na téma „jak se zrodil motýl“? PaedDr. Lucie Zormanová, Ph.D. S motýlí zahrádkou můžete na vlastní oči sledovat housenky transformující se do překrásně barevných motýlů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy