Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 61 líhnutí motýlů, děti pozorování hodně baví a hravou formou získávají vztah k přírodě. Zde jeodkaz na jejichwebové strán- ky, na kterých je celý projekt krásně zdokumentován: okrisky.cz/deti-pozo- rovaly-vyvoj-motylu/d-376793/p1= 89871. Pro ty z vás, kteří by chtěli tuto čin- nost ve své mateřské škole také zku- sit, nabízím odkaz na motýlí zahrádku, kterou si můžete zakoupit (zivamotyli- zahradka.cz) . Produkt je nazvaný živá motýlí zahrádka. Tyto sady jsou svým způsobem unikátní a nabízí dětem zcela novou zkušenost. Postupný vý- voj tohoto produktu začal již v šede- sátých letech minulého století v USA. S motýlí zahrádkou můžete na vlast- ní oči sledovat housenky transfor- mující se do překrásně barevných mo- týlů. Celý proces je plynulý, bezpečný a umožňuje pochopit jednu z nejzají- mavějších proměn přírody (metamor- fózu) krok za krokem. Sledování vývoje motýlků nevyža- duje žádnou výjimečnou péči a zvlád- ne ji i předškolní dítě s dohledem dospělé osoby. V první fázi se jen po- zoruje průhledná miska s housenka- mi, ve které je dostatek krmení až do fáze zakuklení. Pak se kukly opa- trně přesunou do chovné síťky a tam se vyčká na vylíhnutí motýlků. Předpo- slední fází je pozorování, krmení a pří- má interakce dětí s tímto mírumi- lovným hmyzem. Po několika dnech pozorování se motýlci vypustí zpět do přírody. 3. Poznáváme jednotlivé druhy motýlů Děti sedí s učitelkou na zemi v kruhu. Učitelka má kolem sebe rozloženy fotografie motýlů , obráz- kové publikace pojedná- vající o hmyzu a motýlech či atlasy hmyzu. Učitelka na téma motýlů započne s dětmi diskuzi. Zeptá se dětí, jestli někdy pozoro- valy motýly. Dále klade dětem následující otáz- inspirace • získávání znalostí o životním cyklu motýla; • poznání základních druhů hmyzu; • vedení dětí k pochopení toho, že člověk je součástí přírody, je na ní závislý a má na ni vliv; • vedení dětí k uvědomění si nutnosti ochrany životního prostředí; • rozvoj dovednosti prezentace pozorovaných jevů ve výtvarné formě; • rozvíjení psychomotorických schopností; • rozvoj sebevědomí a víry ve vlastní schopnosti; • obohacení aktivní slovní zásoby o slova spojená s touto tematikou; • rozvoj tvořivého myšlení, představivovsti a tvořivosti; • rozvíjení dovednosti spolupráce a odpovědnosti za sebe i ostatní v kolek - tivu; • rozvoj kauzálního myšlení; a • rozvoj induktivního usuzování. Druhy činnosti jazyková, přírodovědná, výtvarná, pohybová, dramatická, hudební. Didaktické prostředky filmy, atlas hmyzu, fotografie, mutlimediální prezentace, výtvarné potřeby, lupa, fotoaparát, mobil, počítač, interaktivní tabule. Věková skupina Projekt je určen pro předškoláky. V Polsku se jedná o děti o rok starší než v ČR, tedy ve věku od šesti do sedmi let. Ještě chci podotknout, že v pol- ských mateřských školách nemívají věkově heterogenní skupiny. Třída dětí předškolních je opravdu třída zhruba 20 dětí ve věku od šesti do sedmi let. Výchovně-vzdělávací cíle

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy