Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

legislativa PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 5 známe realitu a víme, že zejména paní učitelky ve školkách mají spoustu prá- ce se zajištěním bezpečnosti zdravých dětí a často, není-li přítomen asistent, nemají kapacitu věnovat se nemoc- nému dítěti . Podle zákona platí, že úpravu ve výuce a v zajištění výukového či vzdě- lávacího prostředí je sice možné po školce požadovat, ale pouze tehdy, není-li jiné možné řešení a je-li to pro školku finančně únosné a přiměře- né . Pokud by tedy rodina vyžadovala po školce zajištění osobní asistence, možné by to bylo tehdy, pokud by škol- ky a školy mohly běžně čerpat finan- ce na osobní asistenty od státu nebo z rozpočtu samospráv. Tomu tak však dnes není. Spíše je proto potřeba se přiklonit k názoru, že pokud zaměst- nanci školky nemají dost času a kapa- cit poskytovat podporu dítěti se spe- cifickými nároky a pokud není dítěti přidělen asistent, měla by rodina dítě- te odpovídající péči zajistit. 3. Jaký je rozdíl mezi osobním a pe- dagogickým asistentem, když oba vlastně mohou asistovat dítěti? Rozdíl předpovídá právě už to, že je- den z asistentů je osobní , druhý by měl být asistentem pedagoga . Osob- ní asistenci nezajišťuje a nehradí škola, nýbrž rodina. Osobní asistent by měl být zajištěn dítěti tehdy, pokud u dí- těte převládá potřeba dopomoci ve smyslu sebeobsluhy, dohledu nad bez- pečností, kvůli imobilitě a podobně. Osobní asistent není pedagogickým pracovníkem, takže výuku a obecně ani jinou pedagogickou činnost nesmí vykonávat . Oproti tomu pokud u dítěte převlá- dá speciální výuková, respektive vzdě- lávací potřeba, měl by být ve třídě pří- tomen asistent pedagoga . V našem právním systému získává asistenta pedagoga prostřednictvím posouze- ní školského poradenského zařízení konkrétní dítě, což vnáší do této otáz- ky poněkud zmatek. Přesto by měl být spíše druhým pedagogickým pracov- níkem ve třídě a měl by postupovat v souladu s vyučujícím. V případě těžší diagnózy sice fakticky pracuje s dítě- tem, ale pomáhá také s výukou ostat- ních žáků nebo dětí. Pravdou je, že asistent pedagoga zaměstnaný podle ustanovení § 20 odst. 2 zákona o pe- dagogických pracovnících má vykoná- vat také pomoc při sebeobsluze a po- hybu dítěte ve škole nebo školce. Tato činnost by však neměla převládat . 4. Kde je hranice mezi odbornou zdravotní službou a laickou podpo- rou? Jak máme vědět, jestli určitý úkon má dělat učitel/ka, nebo ne? To je velmi důvodná otázka, bohužel neexistuje předpis , který by nám úko- ny takovým způsobem rozdělil. Je nej- spíše třeba vždy fakticky posoudit, zda daný zaměstnanec školy může coby nezdravotník takový úkon bez většího rizika zvládnout. Školy totiž musí chrá- nit bezpečí dětí a žáků a také chránit jejich zdraví a život. Realizací úkonu vyžadujícího například nestandardní dávku soustředění a trpělivosti, jakož i určitou specifickou znalost nebo kom- petenci (vpíchnutí léčivé látky injekčně na konkrétní místo v ústech apod.) by Je nutné fakticky posoudit, zda je zaměstnanec schopný zdravotní úkon zvládnout.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy