Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

ře promyslet. miňují spíše vyšší pracnost s nastavením hodnoticí- ho kritéria kvality, kterou může být složitější popsat a říct, co je prefe- rencí zadavatele. Před čtyřmi lety jste v rozhovoru zmínil, že byste byl rád, aby se na zákon alespoň deset let „nesahalo“. Stále si to přejete? Přeji si to stále. eplánujeme žádnou zásadní novelizaci, která by principy současného zákona převrátila. Pokud by se potřeba ně- jaké novelizace objevila, byl bych rád, aby zůstala ve zcela minima- listických hranicích. adavatelé a dodavatelé se naučili za poslední dva roky podle zákona velmi dobře fungovat a přinášet nová pravidla by bylo podle mého názoru zby- tečné. Když zákon funguje, proč do něho „sahat“? Co by se mělo změnit, aby šlo například více zadavatelů při vypisování zakázek zmiňovanou odvážnější cestou? o je naše úloha – ukazovat příklady, které se osvědčily. Chce- me tyto odvážné lidi zvát na naše školení a zamýšlíme se také nad systémem sdílení dobrých zkuše- ností. Pravděpodobně budeme prohlubovat už zavedený součas- ný systém metodiky. ydali jsme sadu základních i oborových me- todik, do čehož se budeme snažit integrovat příklady dobré praxe zadavatelů, dodavatelů či profes- ních svazů, se kterými metodiky konzultujeme. a druhou stranu – když jsme chtěli po některých profesních svazech, aby nám udaly kritéria kvality, nakonec i ony řek- ly: „ ůstaneme u ceny, protože nic lepšího nevymyslíme.“ Velkým tématem je v současnosti tzv. elektronizace veřejných zakázek. Souhlasíte s tím, že se stala dokonce až jakýmsi strašákem? aše sestra farářka mi vysvět- lovala, že se máme bát vlastně jen Boha…. lektronizace samozřej- mě ale strašákem být může. ejím základem a hlavním principem je elektronická komunikace, aby se velmi zjednodušeně řečeno od- bouraly papíry. vropská Komise si od toho slibuje také posílení vnitř- ního trhu U, protože čistě pře- shraniční styk ve veřejných zakáz- kách tvoří asi čtyři až pět procent objemu zakázek, což je velmi malé číslo. lektronická komunikace má být jedním z nástrojů, jak tuto ob- last otevřít. inisterstvo pro místní rozvoj elektronicky zadává už dlou- ho a nečiní nám to žádné problé- my. lektronizace jako taková sice řeší formu komunikace, ale neřeší obsah, který je nejpodstatnější. lektronizace sama o sobě tedy ne- vyřeší problémy veřejných zakázek, ale jde o silný nástroj k tomu, aby se komunikovalo rychleji a pružně- ji. eplatí však dost často propago- vaný názor, že když bude všechno elektronicky, bude to automaticky bezchybné. Podstatné je, aby byl správný obsah komunikace. Pojďme ještě shrnout, koho se bude od osmnáctého října elektronická komunikace týkat a co bude obnášet. Povinná elektronizace zname- ná elektronickou komunikaci, buď přes elektronický nástroj u kvalifiko- vaných procesů, nebo přes datovou schránku, či e-mail se zaručeným elektronickým podpisem. počátku se vztahovala na centrální orgány, kde se předpokládalo, že jejich za- kázky budou objemově zajímavější pro zahraniční dodavatele, i to, že jde o zkušenější zadavatele s dosta- tečným vybavením. d letošního října se bude elektronická komuni- kace týkat všech zadavatelů. ko- nečném důsledku to pouze zname- ná, že část procesů, které probíhaly v listinné formě, poběží přes dato- vé schránky, elektronické nástroje a tak dále. Stejně se dnes asi veške- ré dokumenty připravují na počíta- čích v textových editorech, a nikoliv na psacích strojích. edinou povin- ností navíc je tudíž používání elek- tronického nástroje na přijímání nabídek, který zaručí důvěrnost, že byla nabídka doručena včas a nikdo s ní nemanipuluje. Stále je tedy čas se připravit, i pokud třeba někdo „zaspal“? 12 e l zivní o t „Nálepkování z principu nesnáším, ale ano, jsem optimistou.“ Foto: Michal Fidler

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy