Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

In-house versus přidružená osoba Pro pochopení souvislostí je dobré tuto úpravu komparovat s institu- tem tzv. in-house zadávání. Čl. 12 směrnice vropského parlamentu a ady 2014/24/ U (dále též „směr- nice 2014/24/ U“) stanovuje, že veřejná zakázka zadaná veřejným zadavatelem soukromoprávní či veřejnoprávní právnické osobě spadá mimo oblast působnos- ti směrnice, pokud jsou splněny všechny tyto podmínky: i) veřejný zadavatel ovládá dotčenou práv- nickou osobu obdobně, jako ovlá- dá vlastní organizační složky; ii) více než 80 % činností ovládané právnické osoby je prováděno při plnění úkolů, jež jí byly svěřeny ovládajícím veřejným zadavatelem nebo jinými právnickými osobami, které uvedený veřejný zadavatel ovládá; a iii) žádný soukromý sub- jekt nemá v ovládané právnické osobě přímou kapitálovou účast s výjimkou kapitálové účasti, s níž není spojeno ovládání ani mož- nost blokovat a kterou v souladu se Smlouvami vyžadují vnitrostát- ní právní předpisy, přičemž taková účast nezakládá rozhodující vliv na ovládanou právnickou osobu. bdobně formulovaná úprava je obsažena též v ust. čl. 28 směrnice pro sektorové zakázky zadané mezi veřejnými zadavateli. Podrobnou analýzu pojmů při- družené osoby a in-house zadávání a historického vývoje těchto institu- tů v kontextu evropského práva pro- vedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (Ú HS) v rozhodnutí z 30. 11. 2015, č. j. Ú HS-S0498/2014/ - 41788/2015/511/ v,kterébylo12.9. 2016 potvrzeno druhostupňovým rozhodnutím č. j. Ú HS- 433/2015/ / -37534/2016/321/ Ho. něm i s ohledem na rozhodnutí Soudního dvora vropské unie (S U) ve věci C-340/04 Carbotermo Sp , Consor- zio lisei v. Comune di Busto rsizio, G SP Sp z 11. 5. 2006 akcentoval, že přísně nahlíženo nelze in-house zadávání bez dalšího zaměňovat s institutem zadání sektorové veřej- né zakázky přidružené osobě. Plyne z toho, že výklad jejich jednotlivých pojmových znaků nelze směšovat. S trochou nadhledu lze však pro praktické použití a pochopení zajisté konstatovat, že oba instituty bezpochyby mají společné základy a regulují v zásadě obdobnou si tuaci – reálně nejde o nic jiného než plnění veřejné zakázky vlastními silami. Proto je možné vyslovit tezi, že při výkladu použití těchto institu- tů nemá být odhlíženo od v zásadě totožných principů, na kterých oba koncepty stojí. akový závěr není ani v rozpo- ru s uvedenou judikaturou S U. Generální advokátka Christine Stix- -Hacklová v bodech 89 a 91 svého stanoviska již v této letité (2006) kau- ze k argumentu analogické aplikace kritéria 80 % činnosti obsaženého v sektorové směrnici na in-house za- dávání veřejným zadavatelem potvr- dila, že základní myšlenka obou kon- ceptů je použitelná i mimo sektory: „Protimožnosti převoditelnosti kritéria 80% z článku 13 směrnice 93/38 hovo- ří za prvé okolnost, že jde o ustanovení o výjimce ze směrnice, která platí pou- ze pro určité sektory. Hodnota, která se takto určuje, je z vůle zákonodárce Společenství omezena na uvedenou směrnici. I když může být základní myšlenka prakticky použitelná také mimo tyto sektory, zůstává (…).“ Potvrzuje to i poměrně nový materiál C týkající se spoluprá- ce zadavatelů. Stejně se v této otáz- ce stabilně vyjadřuje též Christo- pher H. Bovis, dále i lbert S. Graells či otis Kotsonis. Poměrně trefně čl. 38 preambu- le směrnice výslovně přiznává: „Exis- tuje značná právní nejistota ohledně toho, do jaké míry by se na smlouvy uzavřené mezi veřejnými zadavateli měla pravidla pro zadávání veřejných zakázek vztahovat. Příslušná judika- tura Soudního dvora Evropské unie je v jednotlivých členských státech, a dokonce i jednotlivými veřejnými 18 z le i lativ Pro smysluplný výklad to- hoto institutu směrnice týkajícího se zadání sektorové VZ přidružené oso- bě, jenž svým charakterem koreluje s in-house výjimkou inkorporovanou do unijního právního řádu nejprve rozhodnutími SDEU a následně čl. 12 směrnice 2014/24/EU, i řada dalších autorů uzavírá, že je třeba použít stejnou interpretaci a nevytvářet nějaké teoretické a v praxi neživo- taschopné, respektive nepoužitelné, dva oddělené koncepty.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy