Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

22 z le i lativ ak jsme uvedli v minulém díle, pojem potřeb majících průmy- slovou nebo obchodní pova- hu byl inspirován platnou právní úpravou upravující pojem veřej- ného zadavatele v rámci zadávání veřejných zakázek. Protože novela zákona o registru smluv ( S) ani důvodová zpráva definici zmíněné- ho pojmu nijak blíže nespecifikují, přičemž důvodová zpráva odkazu- je na rozhodovací praxi u výkladu pojmu veřejného zadavatele podle zákona o zadávání veřejných zaká- zek ( ), je nutné přihlédnout k obecnému výkladu v právním řádu a k relevantní rozhodovací praxi soudů a správních úřadů. Pojem potřeb průmyslové či obchodní povahy Pojem potřeb průmyslové a ob- chodní povahy se používá v oblasti práva veřejných zakázek, přičemž z rozhodovací praxe Soudního dvora vropské unie (S U) plyne, že pojem potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, je autonomním právním pojmem práva vrop- ských společenství (srov. rozsudek S U C-373/00). ak upřesňuje recitál směrni- ce vropského parlamentu a ady 2014/24/ U z 26. 2. 2014 („nová zadávací směrnice“) a důvodová zpráva k , potřeba má prů- myslovou či obchodní povahu ze- jména v případě, že osoba, která ji uspokojuje, působí v hospodářské soutěži za standardních tržních podmínek, usiluje o dosažení zisku a nese ztráty plynoucí z výkonu své činnosti. Registr smluv po dvou letech: Výjimka pro podnikající povinné osoby (II.) Zákon o registru smluv oslavil 1. 7. 2018 druhé výro- čí účinnosti. K nejzásadnějším otázkám, jež se s ním pojí, patří přístup ke smlouvám uzavíraným podnika- jícími povinnými subjekty. Již od přijetí zákona zazní- valy námitky, že uveřejňování smluv může poškodit podnikající povinné subjekty v jejich činnosti. Dokon- ce bylo namítáno, že je zákon v tomto ohledu v roz- poru s ústavně zaručenou svobodou podnikání. Proto byla po celý první rok jeho účinnosti diskutována no- velizace, která by uveřejňování smluv podnikajících osob ošetřila a ochránila je. Výsledkem se stala nove- la účinná od 18. 8. 2017, jež přinesla novou výjimku z povinnosti uveřejňování smluv. Po více než ročních zkušenostech bychom vám proto i ve druhém, závě- rečném dílu našeho miniseriálu rádi přiblížili aplikač- ní podmínky této zřejmě nejkomplikovanější výjimky pro smlouvy podnikajících povinných osob. Mgr. František orbel, Ph.D. Mgr. Bc. Štěpán Štarha dvokátní kancelář H & P S

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy