Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

níkem). n: asák, an, armila Po- korná, deněk Čáp, omáš oležil aj. ákon o obchodních korpora- cích: Komentář [Systém SP ]. Wol- ters Kluwer [cit. 2017-8-9]. SP _ K 90_2012C . ostupné v Systé- mu SP . SS : 2336-517X./ Bude-li alespoň u jednoho z výše uvedených 3 faktorů dán zá- věr, že nejde o smlouvu uzavřenou v běžném obchodním styku, nemě- ly by být podmínky výjimky podle § 3 odst. 2 písm. r) S naplněny a tato by se neměla aplikovat. Po- souzení by přitom mělo probíhat vždy ve vztahu ke každému kon- krétnímu případu. eoreticky by mohla být vzhle- dem ke znění § 3 odst. 2 písm. r) S ( „v běžném obchodním styku v rozsahu předmětu činnosti nebo podnikání uvedené právnické osoby zapsaného ve veřejném rejstříku“ ) možná také interpretace, že se pro výklad této podmínky aplikace výjimky uplatní pouze kritérium druhu transakce, a nikoliv zbylá 2 uvedená kritéria běžného ob- chodního styku. akový výklad, který by zužoval rozsah zvažova- ných kritérií, by jistě přispěl i k vyš- ší právní jistotě. zhledem k ši- rokému použití kritéria běžného obchodního styku v rámci obecně závazných právních předpisů jej však považujeme za značně riziko- vý a navzdory formulaci výjimky, která může svádět k myšlence, že má být zvažován pouze rozsah čin- nosti zapsaný ve veřejném rejstří- ku, bychom doporučovali zvažovat i další 2 výše uvedené faktory. Relativizace výjimky ýjimka podle § 3 odst. 2 písm. r) S nepůsobí absolutně bez ohle- du na to, kdo je druhou smluv- ní stranou předmětné smlouvy [na rozdíl např. od ust. § 3 odst. 2 písm. g) S, jež takovou absolut- ní výjimku upravuje]. ýjimka je relativizována tím, že se neuplatní v případech, kdy je druhou smluv- ní stranou jiný povinný subjekt, nejde-li o povinný subjekt založe- ný za účelem uspokojování potřeb majících průmyslovou či obchodní povahu nebo za účelem výzkumu, vývoje či zkušebnictví. Při aplikaci výjimky je proto vždy nutné zkoumat, jaká je povaha subjektu, který je druhou stranou příslušné smlouvy, a to podle výše uvedeného výkladu podmínky úče- lu založení povinného subjektu.  27 z le i lativ Sh n • Výjimka pro podnikající povinné osoby je použitelná pouze při sou- časném splnění všech 5 aplikačních podmínek. • Klíčovou a pro praxi obtížně vyhodnotitelnou podmínkou je zejmé- na faktor průmyslové a obchodní povahy povinné osoby. • Vzhledem k rozdílům mezi příslušnými ustanoveními ZRS a ZZVZ se domníváme, že ust. § 3 odst. 2 písm. r) ZRS je nutné vykládat sa- mostatně a že aplikaci výjimky nelze podmiňovat tím, že dotčený povinný subjekt není veřejným zadavatelem. • Na druhou stranu lze dovodit, že pokud povinný subjekt není ve- řejným zadavatelem podle § 4 odst. 1 písm. e) ZZVZ, budou vel- mi pravděpodobně naplněny podmínky pro aplikaci výjimky dle § 3 odst. 2 písm. r) ZRS. Do budoucna je třeba ve vztahu k řešené výjimce sledo- vat nejen rozhodovací praxi, ale též další legislativní vývoj, proto- že jako sněmovní tisk č. 50 se nyní ve druhém čtení projednává další novela ZRS, která by podle aktuál- ního znění mohla řešenou výjimku bez náhrady zrušit.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy