Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

32 z eno ti z ra e P oskytování informací v České republice primárně upravuje zákon č. 106/1999 Sb., o svo- bodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů ( nf ). Pod definici povinné osoby zásad- ně spadá každý veřejný zadavatel – zejména státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány, veřejné instituce a subjekty veřejné správy. aopak ne každý zadavatel musí být nutně povinnou osobou podle nf (viz dále). Povinné osoby, které vystupují v postavení zada- vatele veřejné zakázky, musejí při poskytování informací zohlednit i zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozděj- ších předpisů ( ), který je k nf pro tyto situace speciální. Povinný subjekt podle nf ne- poskytne informace zejména z ná- sledujících důvodů – pokud jde o: ochranu informací, které jsou ji- nými právními předpisy označeny jako utajované (§ 7 nf ); obchodní tajemství (§ 9); ochranu důvěrnos- ti majetkových poměrů osoby, jež není povinným subjektem (§ 10); in- formaci vzniklou bez použití veřej- ných prostředků, která byla předá- na osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí [§ 11 odst. 2 písm. a)]; ochranu au- torských práv [§ 11 odst. 2 písm. d) a odst. 5]; informace z kontrolní, do- zorové, dohledové nebo obdobné činnosti (§ 11 odst. 3). ároveň podle § 11 odst. 1 pla- tí, že povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud: se vztahuje výlučně k jeho vnitřním pokynům a personálním předpisům; jde o novou informaci, jež vznikla při přípravě jeho rozhodnutí, nestanoví- -li zákon jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím. Ust. § 218 odst. 2 upra- vuje další 2 situace, kdy zadavatel coby povinná osoba neposkytne informace, ačkoliv by k tomu ji- nak byl podle nf povinen, a to: a) do ukončení zadávacího říze- ní neposkytne informace, které se týkají obsahu nabídek a osob, jež se podílejí na průběhu řízení; b) důvěrnou informaci, kterou do- davatel poskytl zadavateli v za- dávacím řízení a jako důvěrnou ji označil; to neplatí pro informace, jež má zadavatel povinnost podle uvést ve zprávě o hodnocení, oznámení o výběru dodavatele, vý- sledku posouzení splnění podmí- nek účasti vybraného dodavatele nebo v písemné zprávě zadavatele. eposkytnutí informace – právo zadavatele, či zákaz? elze přehlédnout, že v textu § 218 používá formulaci „neposkyt- Poskytování informací při zadávání: důvěrnost, povinnosti, zákazy Následující řádky mají za cíl přiblížit vám problemati- ku poskytování informací, které se týkají veřejných za- kázek, ve světle úpravy zavedené „novým“ zákonem o zadávání veřejných zakázek a jeho § 218, účinným od 1. října 2016. Zmíněná oblast totiž přináší řadu otázek, jež mohou v praxi působit potíže jak zadava- telům, tak dodavatelům. Konkrétní rozhodovací i de- tailní výkladová praxe přitom zatím chybí. Mgr. Adéla avlová, .M. dvokátní kancelář H & P S Podle § 504 občanského zákoníku platí: „Obchodní tajem- ství tvoří konkurenčně významné, určitelné, ocenitelné a v přísluš- ných obchodních kruzích běžně ne- dostupné skutečnosti, které souvi- sejí se závodem a jejichž vlastník zajišťuje ve svém zájmu odpovída- jícím způsobem jejich utajení.“

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy