Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

37 z eno ti z ra e P odle ust. § 45 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek ( ), jsou doklady v nabídce předkládá- ny až na výjimky v kopii. le § 86 odst. 2 platného pro nadli- mitní režim pak může dodavatel nahradit požadované doklady čestným prohlášením nebo jednot- ným evropským osvědčením pro veřejné zakázky. adavatel je záro- veň povinen téměř ve všech dru- zích zadávacího řízení požadovat od vybraného dodavatele originály či ověřené kopie dokladů o jeho kvalifikaci, pokud je již nemá k dis- pozici (§ 122 ). naší zkušenosti je největ- ším úskalím doložení dokladů o základní způsobilosti dodavate- le a poddodavatelů, jelikož lhůty správních orgánů, které jednotlivé doklady poskytují, činí většinou 30 dnů. U nabídek, jež podává více subjektů nebo zahraniční dodava- telé, je proces pochopitelně ještě komplikovanější a pro dodavatele často znamená obdobné úsilí jako složit samotnou nabídku. ároveň se s postupným zavá- děním povinnosti elektronické ko- munikace celý proces komplikuje kvůli nutnosti předkládat elektro- nické originály dokladů. odavate- lé pak nezřídka vynakládají nemalé finanční prostředky na konvertová- ní listinných originálů dokumentů do elektronické podoby tam, kde byly doklady pro účely nabídky po- skytovány pouze v kopii (typicky jako sken originálu). e také nezbytné mít na pa- měti, že nelze odeslat oznámení o výběru podle § 123 a spus- tit tím blokační lhůtu pro podání námitek do okamžiku, než bude proveden výsledek posouzení spl- nění podmínek účasti vybraného dodavatele, který je jeho součástí. přesně nestanoví oka- mžik, kdy má dojít k výzvě vy- braného dodavatele podle § 122 Jak zefektivnit předkládání dokladů před podpisem smlouvy? V poslední době často slýcháme stížnosti zadavate- lů, ale i dodavatelů, že v zadávacím řízení je učiněno rozhodnutí o výběru dodavatele v řádu několika dnů, nicméně následně trvá i několik měsíců, než je uzavře- na smlouva na plnění veřejné zakázky. Po přijetí ZZVZ jsme očekávali podstatné zjednodušení zadávacích procesů a celkové snížení formalismu, nicméně je zřejmé, že zákon stále obsahuje nejedno ustanovení, které zadávací řízení zbytečně prodlužuje a zadava- tele i dodavatele administrativně neúměrně zatěžuje. Následující řádky jsou věnovány povinnostem zada- vatele a dodavatele ve fázi po výběru dodavatele před uzavřením smlouvy a praktickým doporučením, jak časově zefektivnit postup směřující k jejímu uzavření. JUDr. Barbora aro Mgr. Alena olásková dvokátní kancelář Karo, ašmanský & Partners Nejvýznamnější časová prodleva nastává v situaci, kdy vy- braný dodavatel nemá originály dokladů nebo jejich ověřené kopie připravené a začne si je opatřovat až na základě výzvy zadavatele k jejich předložení.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy