Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

38 z eno ti z ra e , a nabízí se tak možnost vzít v úvahu odeslání výzvy zároveň s oznámením o výběru. „ etodi- ka – ýběr dodavatele“ uveřejně- ná na stránkách inisterstva pro místní rozvoj výslovně říká, že za- davatel sice může odesílat výzvu společně s oznámením o výběru dodavatele, ale pouze za situace, kdy má k dispozici veškeré infor- mace a doklady (tj. alespoň jejich kopie) nutné pro zpracová- ní oznámení o výbě- ru dodavatele – což se v praxi příliš často nestává. ak tedy před- cházet výše popsa- nému prodlužová- ní zadávacího řízení? ožností existuje hned několik, žádná však není stoprocentní a bude záležet na konkrétních okolnostech. Zákaz předložit čestné prohlášení ákon zadavateli v nadlimitním režimu umožňuje vyloučit mož- nost dodavatele nahradit v nabíd- ce předložení dokladů čestným prohlášením (§ 86 odst. 2 ). Pokud tak zadavatel učiní, může mít v nabídce k dispozici veškeré podklady pro odeslání oznámení o výběru dodavatele i se všemi po- žadovanými přílohami, a zatímco poběží lhůta pro podání námitek, bude mu dodavatel předkládat ori- ginály dokladů. Přesto může dojít k situaci, kdy dodavatelé do nabídky dokla- dy nevloží a zadavatel bude muset využít institut objasnění nebo do- plnění údajů v nabídce, čímž se za- dávací řízení opět prodlužuje. en- to postup nepomůže ani v situaci, kdy si zadavatel vyhradí předložení některých dokladů až před pod- pisem smlouvy (viz § 104 ). ároveň je nezbytné uvést, že za- davatel nemůže vyloučit možnost nahradit požadované doklady jed- notným evropským osvědčením (viz § 86 odst. 2 ), jež může dodavatel předložit vždy a které de facto slouží jako formulářové čest- né prohlášení. inak je to ve zjednoduše- ném podlimitním řízení. adava- tel si sice nemůže vyhradit zákaz předložení čestného prohlášení namísto samotných dokladů, ale na rozdíl od jiných druhů řízení v nadlimitním režimu nemusí po- žadovat prokázání základní a pro- fesní způsobilosti. U některých za- davatelů a specifických veřejných zakázek, kde se například očekává účast zahraničních dodavatelů, se v poslední době setkáváme s tím, že zadavatelé ve zjednodušeném podlimitním řízení doklady k pro- kázání základní způsobilosti a pro- fesní způsobilosti podle § 77 odst. 1 z těchto praktických důvodů nepožadují. e však poněkud zarážející, že ustanovení zjednodušeného podli- mitního řízení odkazují ve věci pro- kazování kvalifikace prostřednic- tvím jiných osob na ust. § 83 . de je uvedena povinnost před- ložení dokladů o základní způso- bilosti a profesní způsobilosti dle § 77 odst. 1 i ve vztahu k této jiné osobě, jejímž prostřednictvím dodavatel kvalifi- kaci prokazoval. namená to tedy, že ačkoliv zada- vatel nepožaduje doklady k pro- kázání způsobilosti od samotných dodavatelů, od poddodavatelů je požadovat musí. pět se tak dostá- vá do situace, kdy před odesláním oznámení o výběru dodavatele musí vyzvat vybraného dodavate- le k předložení originálů dokladů ve vztahu k poddodavateli, pokud tyto doklady nebyly předloženy již v nabídce. Zadavatel nemůže vyloučit možnost nahradit požadované doklady jednotným evropským osvědčením

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy