Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

39 z eno ti z ra e Splnění povinnosti předložit doklad pomocí odkazu na IS veřejné správy alším z praktických řešení, které umožňuje, je uvedení tzv. od- kazu na relevantní informace vede- né v infomačním systému veřejné správy (§ 45 odst. 4). Pokud tak do- davatel učiní, nemusí již doklad po- dle § 122 odst. 3 písm. a) předkládat. le formulace totiž „povinnost předložit doklad splní odkazemna od- povídající informace vedené v infor- mačním systému veřejné správy“. Uvedené řešení je nejefektivněj- ší, pokud je dodavatel zapsán v se- znamu kvalifikovaných dodavatelů, čímž prokazuje základní způsobilost a podstatnou část profesní způsobi- losti. takovém případě totiž posta- čí odkázat na příslušené internetové stránky již v nabídce a není v ní ani nutné předložit kopii předmětné- ho výpisu (navíc s požadovaným stářím). bdobně to platí například o výpisu z obchodního rejstříku, kte- rý prokazuje část základní a profesní způsobilosti, či o dalších evidencích profesní způsobilosti (např. zápis do seznamu advokátů, autorizova- ných inženýrů apod.). yužití daného postupu však opět postrádá efekt, pokud je za- potřebí si opatřit potvrzení z Fi- nančního úřadu a kresní správy sociálního zabezpečení či výpisy z ejstříku trestů. ané údaje totiž pochopitelně nejsou veřejně pří- stupné, a tak základní způsobilost podle § 74 odst. 1 písm. a), b) a d) musí dodavatel doložit stan- dardním způsobem. ahlížení do evidence skutečných majitelů alší povinností, kterou zákon za- davateli ukládá, je povinnost na- hlédnout před odesláním výzvy k předložení dokladů do eviden- ce o skutečných majitelích (§ 122 odst. 4 ). adavatel má v rejs- tříku ověřit, kdo je skutečným ma- jitelem vybraného dodavatele po- dle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Paradoxem je, že zadavatelé mají povinnost do evidence na- hlédnout již od 1. 1. 2018, dodava- telům však za nezapsání se do evi- dence nehrozí až do 1. 1. 2019 žádný postih. e výsledku existuje pouze nepatrné množství dodava- telů, kteří svou povinnost již splnili a do evidence své skutečné majite- le zapsali. ákon z výše uvedené povin- nosti nedává zadavatelům žádnou výjimku. Přestože má zadavatel po- staveno najisto, kdo je skutečným majitelem, jelikož je tato informace patrná z veřejně dostupných infor- mací v obchodním rejstříku, pří- padně má od vybraného dodavate- le informaci, že v rejstříku doposud zapsán není, svou povinnost na- hlédnutí do rejstříku by splnit měl. elikož se jedná o relativně nově stanovenou povinnost a evi- dence není veřejně přístupná, měl by si zadavatel s dostatečným ča- sovým předstihem zažádat o zříze- ní přístupu do evidence, pokud ho už nemá k dispozici.  Sh n • Podstatnou část průtahů v zadávacím řízení způsobuje nepřipra- venost dodavatelů poskytnout relevantní doklady ve chvíli, kdy se stávají vybraným dodavatelem. Existují sice některá praktická opatření, jež může zadavatel provést a která mohou situaci zlepšit, nicméně primárně záleží na přístupu dodavatelů. • Dodavatelům doporučujeme důkladně zvážit zápis do seznamu kvalifikovaných dodavatelů. V takovém případě je totiž možné ve vztahu k prokázání základní a profesní způsobilosti v nabídkách pouze odkázat na tento IS veřejné správy a není již nutné dále před- kládat jakékoliv doklady a vynakládat čas a finanční prostředky na jejich získání či konverzi do elektronické podoby. • Při přípravě ostatních dokladů rovněž doporučujeme zvážit, zda je možné a praktické je vyhotovit v elektronické originální podobě, tj. například čestná prohlášení podepsat elektronickým podpisem, pokud jím podepisující osoba disponuje. Takový dokument totiž ne- bude nutné později konvertovat z listinného originálu do elektro- nické podoby. • Zadavatelům pak doporučujeme s ohledem na předmět VZ a okruh potenciálních dodavatelů zvážit v nadlimitním režimu vyloučení možnosti předložit čestné prohlášení namísto požadovaných do- kladů, což alespoň část dodavatelů může motivovat, aby si doklady opatřili již do nabídky. • Zároveň lze doporučit v zadávací dokumentaci (příp. také v přísluš- ných formulářích) výslovně upozornit na možnost splnění povin- nosti předložit doklad odkazem na IS veřejné správy. Lze doporučit, aby za- davatelé do vzorových čestných prohlášení, případně i do zadávací dokumentace dávali výslovné do- poručení právě na doplnění odka- zu na příslušný IS veřejné správy. Pokud totiž dodavatel na veřejně dostupné informace o své osobě ne- odkáže sám, zadavatel musí i přes dohledatelnost informací žádat předložení dokladů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy