Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

40 od ovědné veřejné zadávání ezi předměty plnění, kte- ré někteří veřejní zadava- telé běžně pořizují, se řadí mimo jiné textilie, jako například oděvy (uniformy, taláry, ochranné pracovní oděvy), interiérový textil (ložní prádlo) a další (http://ec.eu - ropa.eu/environment/gpp/pdf/ criteria/textiles_2017.pdf ). K pro- dukci textilu, respektive k textil- nímu průmyslu se přitom váže hned několik celospolečenských problémů. de například o otázky šetr- nosti produkce rostlinných vláken (zejm. bavlněných) k životnímu prostředí či o pracovní podmínky při výrobě textilu. a problema- tické podmínky z hlediska dodržo- vání pracovněprávních standardů upozorňuje například ezinárodní organizace práce (http://www.ilo. org/global/industries-and-sectors/ textiles-clothing-leather-footwear/ lang--en/index.htm). Poslední do- bou nabývá na významu rovněž otázka recyklace či obecně oběho- vého hospodářství. Textil ve veřejném zadávání rámci poptávání dodávek texti- lu je možné využít několik nástro- jů, které nabízí zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zaká- zek, ve znění pozdějších předpisů ( ). Předně je možné stanovit požadavky na textil jako zvláštní podmínku podle ust. § 37 odst. 1 písm. d). takovém případě je ne- splnění stanovené podmínky dů- vodem k vyloučení dodavatele (vy- braného nevyjímaje) ze zadávacího řízení. plikuje-li zadavatel své po- žadavky v podobě dílčího hodnoti- cího kritéria v kontextu § 116 odst. 2 písm. d) , nehrozí (oproti výše uvedenému) riziko vyloučení účast- níka ze zadávacího řízení. Příslušná nabídka pouze získá nižší bodové ohodnocení v dané kategorii. Uvedené nástroje lze přiroze- ně rovněž kombinovat: například Při nákupu textilu se můžeme chovat odpovědně Při nákupu textilního zboží má zadavatel více mož- ností, jak přistoupit k prevenci jeho potenciálních ne- gativních dopadů: Měl by zvážit dostatečně včasnou, zřejmou a jasnou komunikaci svých požadavků k do- davatelům, kteří tak o nich získají představu včetně kritérií udržitelnosti a budou se moci, jako odborníci v dané oblasti, vyjádřit k jejich splnitelnosti. Zejména v případě objemnějších veřejných zakázek se nabízí využití předběžné tržní konzultace. Navíc je vhodné ponechat dodavatelům dost času na průzkum trhu a nalezení vhodného zboží či poddodavatelů pro úče- ly vlastní nabídky. Nakupujete textil? Nejsou vám lho- stejné podmínky jeho vzniku? Inspirujte se příklady dobré praxe a zadávejte zakázky odpovědně! Mgr. Adam Gromnica Projekt„Podpora implementace a rozvoje sociálně odpovědného veřejného zadávání“ inisterstvo práce a sociálních věcí Pozornost může zadava- tel věnovat různým fázím proce- su výroby textilního výrobku. Je možné se zaměřit na zpracování vláken, vznik látek (tkaní), úpravy (typicky barvení) a šití výsledných produktů. Zde mohou být zásad- ní otázky sociální a lidskoprávní, spočívající v riziku porušování práv garantovaných úmluvami Mezi- národní organizace práce (zákaz dětské a nucené práce) nebo poru- šování pracovních podmínek (pra- covní doba, odměňování apod.).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy