Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

nikoliv již materiálů (vláken). ep- šího efektu zakázky by bylo mož- né docílit zahrnutím požadavků na dodržování sociálních a envi- ronmentálních standardů rovněž při produkci vláken (zcela typicky fair-trade bavlny). ásledují někte- ré z dalších příkladů. Dodávka mikin z organické bavlny Brněnská asarykova univerzita ( U) využila loni v rámcové dohodě na propagační materiály možnost stanovit technickou specifikaci pro poptávané bavlněné mikiny (http:// sovz.cz/praxe/dodavka-mikin-z- -organicke-bavlny-masarykova- -univerzita-brno). Požadavkem byl minimální podíl organické bavlny 95% (podle zveřejněné definice). akto stanovenou podmínku nebyl žádný z dodavatelů s to v relativně krátké době splnit a první pokus neskončil zadáním veřejné zakázky, neboť nebyla podána žádná nabíd- ka splňující požadavky zadavatele. a základě zpětné vazby od dodavatelů bylo zjištěno, že češ- tí dodavatelé nejsou s to takový požadavek uspokojit, a s ohledem na krátký čas nebyli schopni si za- jistit zahraniční poddodávku, která by požadavky splňovala. Při opa- kovaném zadávacím řízení pak za- davatel uplatnil požadavek na 80% podíl organické bavlny, který již dodavatelé byli schopni splnit. Pro- kázání splnění podmínky bylo při- puštěno následujícími 3 způsoby: výrobek je označen ochrannou cer- tifikační modrozelenou známkou Fairtrade; výrobek nese certifikač- ní známku dokládající bioproduk- ci (např. G S); prokázání jiným vhodným způsobem (např. dalšími certifikáty či potvrzeními). edle uplatněného požadav- ku zadavatel rovněž stanovil dílčí hodnoticí kritérium „výrobní pro- ces“ s váhou 15 %, který byl defi- nován následovně: „Při výrobním procesu nabízeného produktu jsou dodržena následující kritéria: trans- parentní dodavatelský řetězec; vy- plácení spravedlivé mzdy; bezpečné pracovní podmínky; dodržování re- levantních standardů; zákaz nucené a dětské práce; dodržování pracovní doby; přesčasy nepřesahující zákon- ně povolené limity; platné pracovní smlouvy.“ odavatelé mohli uve- dené doložit trojím způsobem: členství výrobce ve Fair Wear Foundation; výrobky dovážené a distribuované členskou organi- zací World Fair rade rganization; prokázání jiným důvěryhodným způsobem, podloženým například dalšími certifikáty či potvrzeními. přes počáteční potíže byla zakázka nakonec zadána a stala se zdrojem užitečných informací pro další aktivity zadavatele. Postup ( U) nezůstal bez povšimnutí ani v zahraničí a letos v červnu byla na webu vropské komise uve- řejněna případová studie (http:// ec.europa.eu/environment/gpp/ pdf/news_alert/ ssue_81_Case_ Study_159_ asaryk.pdf ). 42 od ovědné veřejné zadávání Pokud vás problematika nákupu textilních produktů zaujala, je možné načerpat spoustu užitečných informací souvisejících s nakupováním textilu z řady dostupných zdrojů: • http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/criteria/textiles_gpp_ technical_report.pdf • http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/criteria/textiles/CS.pdf • http://www.ilo.org/global/industries-and-sectors/textiles-clothing- leather-footwear/lang--en/index.htm

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy