Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

ákup textilu pro nizozemskou armádu průběhu roku 2016 poptávala nizozemská armáda v zadávacím řízení (děleném podle předmětu na části) dodávky 3 typů textilu: osušek, overalů a šátků (http:// www.procuraplus.org/fileadmin/ user_upload/Procura__case_stu- dies/Procuraplus_case_study_ .pdf ). kontextu vládní strategie Circular Procurement Green eal se zadavatel pokusil zahrnout do zakázky cirkulární aspekty, konkrétně nastavil po- žadavek na minimální podíl recy- klovaných vláken v textilních vý- robcích ve výši 10 % (jako zvláštní podmínku) a dále se rozhodl ocenit vyšší podíl recyklované- ho materiálu v rámci hodnocení. menovitě mohl dodavateli při- dělit 10 bodů ze 100, pokud podíl recyklovaných vláken překročil úroveň 30 %. případě dosažení 50% podílu mohl dodavatel získat 20 bodů. ecyklovaným vláknem se přitom myslel materiál post consumer – tj. odpad z užívaného textilu, nikoliv odpad (odstřižky apod.) textilní výroby. případě šátků neobdržel za- davatel žádnou nabídku. ýsledkem řízení jsou tedy dodávky ve 2 zbýva- jících částech: osušky obsahující 36% recyklovaných vláken a overaly obsa- hující 14%. adavatel by rád ve spo- lupráci s dodavateli zajistil postupné zvyšování podílu recyklovaných ma- teriálů, čímž by mělo dojít k omezo- vání produkce odpadů a ke snižování nároků na primární zdroje. alším pozoruhodným za- dávacím postupem je rozešívání použitých uniforem a opětovné využití jednotlivých kusů látek při výrobě dalších. Přidanou hodnotou je rovněž fakt, že likvidaci starých uniforem provádí sociální podnik. a uvedený postup získalo nizozemské inisterstvo obrany v roce 2016 mezinárodní ocenění P CU + ward.  43 od ovědné veřejné zadávání SOVZ_inzerat_174x90_tisk Sh n • Výše byly představeny možnosti, jak může zadavatel přistoupit k prevenci potenciálních negativních dopadů vlastních nákupů tex- tilního zboží. • Uvedené příklady naznačují, že by měl zvážit dostatečně včasnou, zřejmou a jasnou komunikaci svých požadavků směrem k dodava- telům, kteří tak o nich získají představu včetně kritérií udržitelnosti a budou se moci vyjádřit k jejich splnitelnosti. • Zejména v případě objemnějších VZ se nabízí využití předběžné trž- ní konzultace. • Navíc je vhodné ponechat dodavatelům dost času na průzkum trhu a nalezení vhodného zboží či poddodavatelů pro účely vlast- ní nabídky. • I když zadavatel nesáhne k předběžné tržní konzultaci, měl by vy- užít zpětnou vazbu. Zjistí tak, jaké důvody vedly k případnému ne- zdaru zadávacího postupu, a příště může zvolit jiný postup.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy