Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

44 dota e z ro třed ů e P rojekt lze definovat jako „ucelený soubor aktivit fi- nancovaných z prostředků Evropské unie, které směřují k do- sažení předem stanovených a jas- ně definovaných, měřitelných cílů“ , a to v určeném časovém horizontu podle zvolené strategie a s daným rozpočtem. ako celek je možné projekt z časového hlediska a dle charakteru prováděných činností rozdělit na několik fází, jež společ- ně tvoří tzv. životní cyklus projek- tu. en obecně řečeno obsahuje 3 milníky: přípravu a plánování projektu; realizaci a řízení projektů; úspěšné ukončení projektu. Během realizace projektu do- chází k procesu zadávání veřejných zakázek, při němž jsou vynaklá- dány nemalé finanční prostředky jak z fondů vropské unie, tak ze státního rozpočtu Č . Proto je na- staven systém kontrol veřejných zakázek, který má za úkol odhalit nedostatky, pochybení a má zame- zit případnému dalšímu neopráv- něnému nakládání s financemi. Řídící orgán eškerá zadávací řízení u projek- tů U podléhají několikastupňové kontrole během procesu zadávání i po jeho dokončení. adavatel tak musí při přípravě zadávacího řízení i v jeho průběhu počítat s časem nezbytným na kontroly prováděné řídícím orgánem. Řídícím orgánem (dále jen „Ř “) se rozumí subjekt, který je zodpovědný za účelné, efektivní a hospodárné řízení a sleduje, zda se dodržují zásady a pravidla da- ného operačního programu. ím- to orgánem je většinou pověřen celostátní, regionální nebo místní orgán veřejné správy. Pro příklad uvádíme proces kontroly zadávání veřejných za- kázek u peračního programu aměstnanost ( P ). becná část pravidel pro žadatele a příjemce v rámci P rozlišuje následující typy kontrol veřejných zakázek: ad- ontrola projektu ve všech fázích Česká republika je od roku 2004 řádným členem EU, s povinností akceptovat a do tuzemského právního řádu transponovat závazky vyplývající z unijní le- gislativy. Z pohledu veřejných zakázek je ČR vázána společnými evropskými normami upravujícími za- dávání VZ mezi členskými státy. Hlavní nástroj pro realizaci evropské politiky hospodářské a sociální soudržnosti představují tzv. fondy EU, jejichž pro- střednictvím se rozdělují finanční prostředky urče- né ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů mezi členskými státy a jejich regiony. Na následují- cích řádcích se vám pokusíme přiblížit specifika ve- řejných zakázek financovaných z prostředků Evrop- ské unie zadávaných v rámci projektu, tentokrát se zaměřením na kontrolu projektu ve všech fázích. Ing. Markéta Brtková, MBA Mgr. Aneta Boučková inisterstvo vnitra České republiky Hlavním úkolem je zjistit, zda se s finančními prostředky naklá- dá správně, tzn. v souladu se všemi pravidly stanovenými pro zadávání veřejných zakázek, a zda je dodržo- vána především hospodárnost, účel- nost a efektivita při zadávání.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy