Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

U veďme si příklad ze součas- né praxe asistentky vedou- cího útvaru v Praze. Pokud dostane za úkol domluvit pracovní jednání na konkrétní termín v s- travě, musí kontaktovat moravské kolegy a domluvit s nimi prostory, občerstvení, případně namnožení podkladů. ětšinou se jedná o ně- kolik telefonátů. a jiném úseku musí objednat referenční vozidlo, zamluvit uby- tování a ostatní nezbytnosti. Celá činnost jí může zabrat 60 minut, při- čemž by stačilo zadat základní úda- je do help-desku, v rezervaci vybrat prostory, rezervovat služební vozidlo (to vše za 5 minut), a příslušné úseky facility managementu (F ) by for- mou interní služby všechno zařídily rychleji a efektivněji (tuto činnost vy- konávají pro celou organizaci, a jsou k ní proto patřičně vybaveny). bdobně by se zmíněná asis- tentka nemusela stavovat na poda- telně – pracovník F služby by jí poš- tu doručil až na pracoviště. Pokud by se nemohla vzdálit z pracoviště, stačilo by zadat požadavek do help- -desku a občerstvení by jí podle in- strukcí dopravili až do kanceláře. nozí nejspíše namítnou, že to vše je v náplni práce asistent- ky – proč by tedy popsané čin- nosti měli vykonávat jiní? e však třeba si uvědomit, že její náplní je zpracovávat agendu vedoucího, případně oddělení. eškeré uvede- né služby ovšem může pro všech- ny v organizaci konat vyškolený a patřičně vybavený úsek facility managementu. ěchto služeb je samozřejmě podstatně více, jak se zmíníme v dalším textu. A produktivita práce klesá… xistují organizace (bohužel spí- še v rozvinutějších zemích), které již tyto každodenní drobnosti řídí a neponechávají je na bedrech jed- notlivých pracovníků. y jako „ná- rod Ferdů ravenců“ považujeme za celkem samozřejmé, že si každý poradí, jak umí. no, vše popsané jsme schop- ni zařídit – děláme to však v době, kdy bychom měli vykonávat úkoly, na něž jsme byli přijati a za kte- ré nám byl přidělen příslušný plat. Pokud vykonáváme všechny drobné každodenní „nezbytnosti“ 56 o timální ná Facility management jako příležitost zvýšit produktivitu práce V následujícím článku bychom rádi poukázali na ne- efektivní řízení v oblasti „nevýznamných“ činností, které však značně snižují naši produktivitu práce. Naším úkolem je vytvořit prostředí, kde bude kaž- dý dělat „svoji“ práci a ostatní kolegové mu pomo- hou při zmíněných méně významných činnostech. Analýzou zjistíme, že se jedná o množství menších či rozsáhlejších služeb, jež jsou nezbytné k podpoře hlavní činnosti organizace. Všechny dohromady se označují jako „podpůrné“ a jejich řízení vykonává tzv. facility management. Ing. Ondřej Štrup F Fellow Každá organizace by měla mít alespoň jednoho vyško- leného facility manažera. Nej- bližší možnost proškolení začíná 12. 9. 2018. Vše o kurzu najdete na http://www.fminstitute.cz/index. php/kurzy/rekvalifikace.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy