Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

nagement (dnes už sedmidílné). orma se soustředila na integraci zajištění facility služeb a jejich jed- notného řízení, zejména na fázi im- plementace a provádění integrova- ných služeb. Kdo v ní přímo nehledal kom- plexnost, tomu mohla uniknout otázka dlouhodobého plánování jednotné podpory. uto oblast při- náší nový celosvětový standard S 41000 Facility management. edná se o další celosvětový S standard určený k budoucímu auditu sys- tému řízení organizací. S 41000 v nejbližší době doplní dnes již dlouho užívanou normu S 9000 Systém managementu kvality. S 9000 je určena k nasta- vení řízení společností s cílem vytvářet kvalitní produkt. Sys- tém řízení je zde vnímán v celé šíři, tj. od nastavení dlouhodo- bé strategie přes taktické zajiš- tění až po bezchybnou provozní realizaci. ediným cílem všech těchto kroků je kvalitní produkt, který přináší nejvyšší přidanou hodnotu (oranžová část Porterova diagramu). rámci dosavadních optima- lizací a auditů však byly vždy pod- půrné činnosti tak trochu „opome- nuty“. Určitě nešlo o záměr, ale čas a tlak na rychlou optimalizaci zmí- něné procesy odsunul na vedlejší kolej. istým způsobem to vedlo ke vzniku oboru facility manage- ment, který se snažil nejdříve řešit problematiku majetků a budov, aby nedocházelo ke ztrátám a ne- hodám. Postupně se ovšem roz- šířil na všechny podpůrné služby, tj. i na přímé služby pro organiza- ci a lidi (pracovníky, návštěvníky, klienty atd.). Přesto dále zůstával – vyjma rozvinutých zemí – opomíjen. Jak to pomůže vaší organizaci? Především je zde standard vytvo- řený nejlepšími odborníky světa, který jasně pojmenovává problém a nastavuje proces, jenž by měl organizacím pomoci. S 41000, obdobně jako ostatní S nor- my, požaduje sestavit a publiko- vat dlouhodobou strategii a po- litiku facility managementu a za- měřit se na dlouhodobé cíle. Prakticky to znamená určit, jak se bude dlouhodobě nakládat s majetkem, pozemky a budovami (vlastnictví, či pronájem), jakou for- mou se bude dlouhodobě rozvíjet zajištění služeb (vlastními pracov- níky, nebo nákupem), jak se budou rozvíjet SW prostředky, komuni- 58 o timální ná Vydáním nové normy ISO 41000 vzniká celosvětový standard, který doplňuje již dří- ve užívanou ISO 9000 a umožňuje společnostem kompletní audit efektivity řízení ve všech úrovních a procesech. Uvedené příklady reor- ganizace vedou k jednomu spo- lečnému cíli: Jakmile je pracovník přijat na konkrétní úkol, měl by se věnovat pouze jemu a vše, co by ho od této práce odvádělo, musejí za- jistit jiní specializovaní pracovníci. Chceme-li v efektivitě a výkonnos- ti dohnat Západ, musíme již po- psanou bariéru prorazit. Nová ISO 41000 nám k tomu otevírá dveře.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy