Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

62 aréna názorů a ostatním ústředním správním úřadům a jim podří- zeným organizacím) a k jehož fungování zaznívá řada kritiky, zejména kvůli pomalosti a uživatelské nepřívě- tivosti. Po těchto zadavatelích se rovněž požaduje, aby v zaznamenávali i úkony zadávacího řízení, u nichž není povinná elektronická forma stanovena (jako např. u interní komunikace či v rámci předběžné tržní konzul- tace), fakticky tedy dochází ke zdvojení práce státních zaměstnanců. adavatelům také vzniká technický (ale z hlediska rizika vzniku odpovědnosti i právní) oříšek, jak dostatečně zabezpečit elektronické dokumenty, kte- ré často budou obsahovat osobní údaje o dodavatelích a jejich zaměstnancích, a jejich přenos. pominout ne- lze ani to, že v řadě případů není elektronická forma uži- vatelsky nejpřehlednější a s listinnou nabídkou se pros- tě pracuje snadněji, takže české lesy ušetřeny nebudou. ám za to, že elektronizace veřejných zakázek ve své stávající podobě zadavatelům od byrokracie, ad- ministrativy a papírování příliš neuleví, spíše naopak. átěž přináší i dodavatelům (viz např. níže), a to zejmé- na těm drobnějším, u nichž lze – na rozdíl od zadavate- lů – pochybovat, že by byli s radikální změnou, kterou 18. 10. 2018 přinese, seznámeni a na nové postupy při- praveni. lektronizace tedy rozhodně ano, ale ve stáva- jící podobě přinese zadavatelům i dodavatelům řadu praktických obtíží a zadávací řízení namísto zjednodu- šení a zpřehlednění spíše zkomplikuje. JUDr. Jiří indl, M.Jur., Ph.D. vropská unie si od plné elektronizace komunikace ve všech stadiích zadávacího řízení slibovala zejména zjednodušení uveřejňování veřejných zakázek a zvý- šení účinnosti a transparentnosti při jejich zadávání (srov. např. bod 52 preambule směrnice č. 2014/24/ U, o zadávání veřejných zakázek). becně tak lze rozšíření elektronické formy komunikace i na komunikaci mezi zadavatelem a dodavateli (např. komunikace s Ú HS již byla „elektronizována“ dříve) považovat za další krok daným směrem. eho přednosti tedy spočívají zejména ve výhodách, které se pojí s elektronickou formou ko- munikace obecně. tomto ohledu lze zmínit například následující: S ohledem na prakticky nesmazatelnou digitální stopu všech úkonů činěných mezi zadavatelem a do- davateli během řízení lze předpokládat, že se transpa- rentnost zadávacích řízení obecně zvýší. lektronická komunikace konkrétně při podávání nabídek pak do- davatelům poskytuje jistotu jejich zachování ve formě, v níž je podali, a vylučuje nebezpečí manipulace s na- bídkami před jejich otevíráním (resp. umožňuje zacho- vat důkazy o případné manipulaci). Plná elektronizace komunikace mezi zadavatelem a dodavateli sjednotí formát komunikace s tím, jak se komunikuje s Ú HS, a měla by tudíž umožnit plynulejší a jednodušší komunikaci s Úřadem při případném pře- zkumu úkonů zadavatele. adavatel, stejně jako doda- vatelé, bude totiž mít k dispozici relevantní dokumenty v elektronické podobě již před zahájením přezkumu, a nebude tedy muset dokumenty při komunikaci s Úřa- dem převádět z listinné podoby do elektronické. případech zadavatelů povinných zveřejňovat uzavřené smlouvy v registru smluv zjednoduší povinná elektronizace komunikace mezi zadavatelem a dodava- teli následné vložení některých dokumentů (např. příloh uzavřené smlouvy) do registru. S ohledem na speciální pravidlo fikce doručení do- dáním do datové schránky podle § 211 odst. 6 lze pravděpodobně očekávat určité urychlení zadávacích řízení, neboť prakticky odpadá doba nutná k doručo- vání dokumentů prostřednictvím poštovních služeb. o však nic nemění na nutnosti respektovat zásady za- dávání veřejných zakázek podle § 6 , a lhůty tudíž stanovovat přiměřeně i s přihlédnutím k výše uvedené fikci doručení (např. při odesílání datových zpráv v pá- tek večer či před nepracovními dny je i přes fikci doruče- ní třeba přihlédnout k předpokladu, že datovou zprávu ve dnech pracovního klidu nejspíše nikdo vyzvedávat nebude). a druhou stranu by tuto fikci doručení měli mít zejména dodavatelé na paměti a měli by jí přizpůso- bit také frekvenci vyzvedávání datových zpráv. proti zmíněným přínosům lze vnímat určitá rizi- ka, a to zejména v úvodních fázích, kdy se na příslušný změněný režim komunikace bude přecházet. e to dáno mimo jiné faktem, že neobsahuje žádné přechod- né ustanovení. Bude tedy zřejmě třeba aplikovat poža- davek elektronické komunikace od 18. 10. 2018 i na již probíhající řízení (tuto aplikaci ostatně potvrdilo inis- terstvo pro místní rozvoj již před rokem v případě pře- chodu centrálních zadavatelů a Č B na elektronický re- žim). případě, že do 18. 10. 2018 nedojde k doběhnutí

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy