Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

64 aréna názorů 3) Pokud byste měl/a sestavit trojici hlavních doporučení pro zadavatele, jak se co nejefektivněji připravit na 18. 10. 2018, jak by zněla? Mgr. ateřina Šveřepová ideálním světě by to asi bylo doporučení začít s pří- pravou včas a postupně elektronickou formu komuni- kace do zadávacích procesů zavádět, aby 18. 10. 2018 nepředstavovalo zásadní přelomové datum, ale jen oby- čejný říjnový den. realitě asi především stojí za zdů- raznění doporučení s dostatečným předstihem vybrat elektronický nástroj splňující potřeby a požadavky zada- vatele a s principy jeho fungování se seznámit. a druhé: Uvědomit si, že povinnost komunikovat s dodavateli bude s účinností od 18. 10. 2018 bez vý- jimky platit ve všech probíhajících zadávacích řízeních, tzn. že dopadne i na běžící veřejné zakázky. myslet na to s předstihem již při přípravě zadávacích dokumen- tací u zakázek, které nebudou do 18. 10. 2018 ukonče- ny. hlavně nepropadat panice a zejména zpočátku si po určité přechodné období vyhradit na zadávací řízení více času, aby byl prostor nové postupy v praxi ověřit, případně je upravit. JUDr. Jiří indl, M.Jur., Ph.D. aková trojice obecných doporučení by zněla následov- ně: S ohledem na absenci přechodných ustanovení již v současnosti připravovat zadávací řízení takovým způso- bem, který reflektuje povinnost elektronické komunikace (zejm. v zadávacích podmínkách). Případně načasovat zadávací řízení tak, aby lhůta k podání nabídek nekončila po 17. 10. 2018, a aby tudíž nebylo nutné zadávací doku- mentaci měnit a lhůtu prodlužovat (viz výše). a druhé bych navrhl vyšší míru pečlivosti a obezřet- nosti při práci s elektronickými nástroji, datovými schrán- kami a elektronickými dokumenty. istě lze doporučit zavedení obecného pravidla o frekvenci vyzvedávání da- tových schránek a kontroly dalších formátů elektronické komunikace (např. minimálně jednou denně). případě využívání elektronického podpisu lze při každém užití doporučit kontrolu platnosti certifikátu, u konverzí listin- ných originálů do elektronické podoby potom vždy kont- rolu autenticity vydané konverze. řetí doporučení se pak týká konkrétnější záležitosti, a sice využívání bankovních záruk. a určitou problema- tičnost tohoto institutu v rámci elektronické komunikace totiž poukazuje praxe i odborná literatura. vyžaduje v případě poskytnutí jistoty bankovní zárukou předlože- ní originálu záruční listiny. elikož se ani na tento doku- ment nevztahuje žádná z výjimek (viz výše), bude třeba jej předkládat elektronicky. Konverze listinné záruční lis- tiny do elektronické podoby nicméně jde do značné míry proti smyslu požadavku předložení originálu. odavatel totiž v takovém případě bude nadále disponovat listin- ným originálem, kterým by mohl ukončit platnost záruky před uplynutím zadávací lhůty. inisterstvo sice navrhuje, aby dodavatelé po ban- kách požadovali záruční listiny vydané pouze elektronic- ky, nicméně není jisté, zda se banky tomuto požadavku bezvýhradně přizpůsobí. Proto lze zadavatelům dopo- ručit vázat ukončení platnosti bankovní záruky na před- ložení nejen originálu záruční listiny, ale zároveň také dalšího relevantního dokumentu (oznámení o vyloučení uchazeče ze zadávacího řízení, oznámení o zrušení zadá- vacího řízení, oznámení o výběru nabídky nebo potvrzení o uzavření smlouvy).  zováno vyjádřením zástupce ministerstva na 8. ročníku konference eřejné zakázky, když tento naznačil možnost výjimky pro listinné originály dokladů, nicméně s tím, že dosud nelze vyslovit jednoznačné stanovisko. ak však bylo zmíněno výše, zákon jednoznačně uvádí taxativní výčet výjimek, proto se spíše domnívám, že žádnou další (ve smyslu vyjádření zástupce ministerstva) přidat nelze, a bylo by riskantní, kdyby na to dodavatelé spoléhali. dané souvislosti je rovněž vhodné upozornit, že stejným datem, tj. 18. 10. 2018, nabývá účinnosti § 86 odst. 1 , jenž stanoví zadavatelům povinnost vyža- dovat k prokázání kvalifikace přednostně doklady evi- dované v systému e-Certis. čkoliv tato povinnost není výlučná a bude docházet i k požadavkům na předložení originálů, frekvence takových požadavků by měla i z uve- deného důvodu klesnout. 

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy