Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka
strana 2 | Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole I. KAPITOLA | SYSTÉMOVÁ PODPORA V PRAXI ZÁKLADNÍ ŠKOLY Společné vzdělávání optikou České školní inspekce Česká školní inspekce zveřejnila 12. 3. 2018 tematickou zprávu (Čj.: ČŠIG-448/18-G24) komentující vybrané aspekty implementace společného vzdělávání v mateřských, základních a středních školách, na základě zjištění z inspekční činnosti realizované podle § 174 odst. 2 písm. a) a d) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Inspekční činnost byla provedena v termínu od 2. října 2017 do 31. ledna 2018 v rámci komplexní inspekční činnosti v 323 základních školách . Významnou oblast, kterou Česká školní inspekce při inspekční činnosti ve školním roce 2017/2018 zmiňuje, je administrativní zátěž , se kterou se školy, školská zařízení i školská poradenská zařízení v souvislosti s implementací společného vzdělávání potýkají. K 30. 9. 2017 navštěvovalo předškolní vzdělávání celkem 14 101 dětí s SVP, tzn. 3,9% z celkového počtu dětí v předškolním vzdělávání. Podíl žáků s SVP z celkového počtu žáků v ZŠ se dlouhodobě pohybuje okolo 11% (ve školním roce 2017/2018 činilo 11,6 %). Pozitiva Kladně inspekce hodnotí, že až v 97% základních škol probíhá vzdělávání žáků s SVP v hlavním vzdělávacím proudu . Ve většině navštívených škol byla žákům s SVP poskytována doporučená podpůrná opatření ve stanovených termínech a ve stanoveném rozsahu. Z hospitací vyplynulo, že podpora asistentů pedagoga byla pro žáky s SVP převážně přínosná . Zejména na 1. stupni základních škol se spolupráce učitelů s asistenty pedagoga úspěšně v dlouhodobém měřítku daří . Oproti 2. stupni jsou asistenti pedagoga na 1. stupni častěji zapojováni do přípravy hodin, ve větší míře se podílejí na činnostech ve výuce společně s učitelem, častěji pracují také s ostatními žáky, nejen s žáky s SVP. Celkově můžeme na 1. stupni zaznamenat také vyšší míru přínosu podpory asistenta pedagoga (jak pro žáky s SVP, tak pro ostatní žáky). Až 92,9% asistentů pedagoga základních škol působí v běžných třídách. V obecném rámci se školám daří získávat podpůrná opatření (například kompenzační pomůcky) levněji a zbylé finanční prostředky využívají pro další formy podpory poskytované dětem a žákům s SVP.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy