Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka
Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole | strana 27 INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN JAKO PODPŮRNÉ OPATŘENÍ | KAPITOLA III. IVP pro žáky nadané a mimořádně nadané Řídí se § 28 a 29 vyhlášky, přičemž předchozí § 27 definuje nadaného žáka pro účely vyhlášky jako žáka, který při „adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech“. Ještě jednou zdůrazňujeme, že se nejedná pouze o žáky intelektově nadané. Tento paragraf definuje také žáka mimořádně nadaného jako žáka, „jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech“. Mimořádné nadání zjišťuje ŠPZ ve spolupráci se školou, případně ve spolupráci s odborníkem v příslušném oboru, jeho posudek poskytne žák či zákonný zástupce. IVP pro nadané a mimořádně nadané žáky , stejně jako u žáků s SVP, vychází z ŠVP školy, závěrů psychologického a speciálněpedagogického vyšetření a vyjádření zletilého žáka či zákonného zástupce, rovněž se zpracovává bez zbytečného odkladu nejdéle do jednoho měsíce od doby, kdy škola obdržela doporučení. Přesný výčet položek IVP pro nadané žáky uvádí § 28 odst. 3 školského zákona. U mimořádného intelektového nadání je třeba umožnit obohacování učiva nad rámec předmětů a vzdělávacích oblastí ŠVP s cílem učivo prohloubit, rozšířit a obohatit o informace, stimulovat procesy objevování a vyhledávání dalších souvislostí a vazeb. Časté pochybení O vzdělávání žáků nadaných se v poslední době začíná poměrně hodně mluvit, přímá intervence v jejich prospěch se však často nerealizuje ve smyslu výše uvedeného, ale žákovi se buď zadá větší množství práce, nebo se aktivity nad rámec vybírají spíše náhodně, tedy nesystematicky. Právě IVP by měl umožnit promyšlenější definování obsahů výuky, používaných metod práce a pomůcek a definování takových organizačních forem vzdělávání, které budou odpovídat vzdělávacím potřebám žáka (individualizované vzdělávání mimo třídu ve škole s jasně definovanými úkoly, vzdělávání realizované ve vyšších ročnících, ve skupinách, s možnostmi propojení v rámci internetových e-learningových kurzů pořádaných v oblasti nadání žáka apod., v rámci stáží v jiné škole atd.).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy