Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka
Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole | strana 31 INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN JAKO PODPŮRNÉ OPATŘENÍ | KAPITOLA III. Častá pochybení V některých školách bývá praxí, že IVP vytváří téměř výhradně školní speciální pedagog, případně psycholog, ve snaze ulevit učiteli v jejich práci, takový postup ale není efektivní. Opatření uvedená v IVP se týkají často pedagogických procesů, které probíhají přímo ve vyučování, kde není tento odborník přítomen. Dále se opatření týkají také úprav obsahů a výstupů v jednotlivých předmětech, ve kterých již výše zmiňovaní pracovníci nejsou odborníky. Jejich role je velmi důležitá v oblasti speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky, ze které vycházejí při návrhu vhodných podpůrných opatření, mohou výborně plnit též funkci koordinační, revizní, ale tato role je pouze dílčí, participační. Rizikem výhradního vypracování IVP těmito pracovníky je pak formálnost IVP, se kterým se nepracuje jako s živým dokumentem, ale slouží pouze jako materiál pro případnou kontrolu. Zákonný zástupce žáka, žák : jejich spolupráce na vytváření IVP je též zakotvena v § 3 odst. 3 vyhlášky, přitom na spolupráci s nimi se často zapomíná, případně nemusí být vyhodnocena školou jako žádoucí. Rodiče mohou prosazovat nereálné požadavky, učitelé zas mohou být méně ochotní naslouchat názorům rodičů. Žákovi, resp. rodiči bývá předkládán již vypracovaný IVP k podpisu. Míra spolupráce bude určitě závislá též na věku a konkrétních obtížích a vzdělávacích potřebách žáka, ale nesmíme opomenout, že zákonný zástupce či přímo žák sám může mít k podobě IVP relevantní připomínky, které mohou prospět funkčnosti celého nastavení jednotlivých podpor. K rodiči je vhodné přistupovat jako k expertovi na jeho vlastní dítě a samotný žák má být konzultací nad podobou IVP veden k přijetí spoluzodpovědnosti za své vzdělávání. Typickým příkladem, kdy je velmi vhodné využívat zkušeností rodičů při zpracovávání IVP, je stanovování podpor pro žáky s poruchou autistického spektra, kdy rodiče dobře identifikují jednak problémové situace a mají též zkušenost s jejich řešením (jak v dané situaci postupovat, čeho se vyvarovat, jak problémům předcházet). Je možné IVP upravovat? Podle § 3 odst. 2 vyhlášky je IVP závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, vychází z ŠVP a je součástí dokumentace ve školní matrice. Podle odst. 5 však může být IVP v průběhu celého školního roku doplňován a upravován . Větší zásahy lze realizovat aktualizací celého IVP, při dílčích úpravách a doplnění lze vypracovat dodatek k IVP. Úpravy jsou pak opět stvrzeny podpisy.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy