Metodický poradce nové úpravy pracovního práva - ukázka prémiové verze

Právní rámec zaměstnávání cizinců 2.5.3 – Strana 9 V některých z vyjmenovaných případů jsou cizinci také osvobozeni od vízové povinnosti (viz nařízení č. 215/2017 Sb., o stanovení výjimek z vízové povin- nosti a z osvobození od vízové povinnosti). Ostatní cizinci musejí mít příslušné oprávnění k pobytu (např. zaměstnaneckou kartu v neduálním režimu – viz dále), přestože k výkonu své činnosti nepotřebují oprávnění k zaměstnání. V případech mimo výše uvedený výčet je pro za- městnání cizince v České republice potřebné vydání určité formy oprávnění k zaměstnání (zaměstna- necká karta, modrá karta atd.). V drtivé většině pří- padů přitom platí, že žádost o vydání oprávnění po- dává u příslušného orgánu sám cizinec, nikoliv český zaměstnavatel. Ten však většinou bude poskytovat cizinci při vyřizování dokladů aktivní součinnost (např. v podobě zastupování před státními orgány). Častá chyba: Zaměstnavatel i cizinec musejí brát při vyřizování potřeb- ných oprávnění k pobytu a k zaměstnání v potaz, že celý povolovací proces může někdy trvat značně dlouho (větši- nou i několik měsíců). Situaci je tedy potřeba řešit s dosta- tečnýmpředstihem, aby nedošlo k tomu, že zaměstnavatel bude přidělovat cizinci práci před vydáním příslušného oprávnění (příp. před vydáním potvrzení o splnění podmí- nek). To by znamenalo nelegální práci s rizikem uložení pokuty až do výše 10 mil. Kč (min. 50 tis. Kč). Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, Ministerstvem práce a so- ciálních věcí a Ministerstvem zahraničních věcí vy- hlašuje různé projekty na podporu ekonomické mig- race (např. projekt Fast Track, Welcome Package pro investory atd.), které pro stanovené případy zrychlují Nutnost opatření povolení Speciální státní programy

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy