Oznámení jiné překážky v práci na straně zaměstnavatele

Vzory

Odkazy

Komentáře

Pokud je zaměstnanec připraven a schopen konat práci, ale zaměstnavatel mu jí nepřidělí z jiného důvodu, než kvůli prostoji nebo nepříznivým povětrnostním vlivům, jedná se o tzv. jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele. Nejde-li o zvláštní případ, kterým je částečná nezaměstnanost, je zaměstnavatel povinen zaplatit zaměstnancům za dobu, kdy nepracují kvůli jiné překážce v práci na straně zaměstnavatele, náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku.

Právě na případu jiných překážek v práci na straně zaměstnavatele lze dobře demonstrovat povinnost zaměstnavatele přidělit zaměstnanci práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby a právo zaměstnance na toto přidělení práce. Pokud totiž k přidělení práce nedojde a nejedná se o některý ze zvláštních případů, zásadně platí, že zaměstnavatel musí tuto dobu zaměstnanci zaplatit tak, jako kdyby mu práci přidělil a zaměstnanec ji vykonal, resp. refundovat zaměstnanci ušlou odměnu za vykonanou práci formou poskytnutí náhrady mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku.

Jestliže zaměstnavatel ví, kdy dojde k odpadnutí překážky, může v oznámení uvést i datum jejího skončení. Do úvahy však přichází také operativní řešení, kdy zaměstnavatel informuje (třeba i telefonicky) zaměstnance o odpadnutí překážky, a tedy i o obnovení povinnosti konat práci dle stanoveného rozvrhu směn.