Statutární zástupce firmy – ukázka prémiové verze

tví), které umožňuje, aby poplatník podal žádost o rozložení úhrady části daně z příjmů připadající na přemístě- ní majetku bez změny vlastnictví. Řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace: § 23h Ust. § 23h má bránit důsledkům odliš- ného posouzení určité právní skuteč- nosti mezi právními řády různých stá- tů, kdy by v důsledku tohoto rozdílného posouzení mohlo dojít k dvojímu ne- zdanění nebo dvojímu zdanění (tzv. hybridní nesoulady). Týká se právnic- kých osob, tzv. přidružených osob (ovládané společnosti, kdy je podíl na základním kapitálu, hlasovacích právech či zisku alespoň 50%, jinak spojené osoby a poplatník daně z pří- jmů právnických osob a jeho stálé pro- vozovny). V návrhu je stanovena povinnost zvýšit výsledek hospodaření nebo roz- díl mezi příjmy a výdaji poplatníka daně z příjmů právnických osob podle okolností: Pokud například vznikne v důsledku rozdílné právní kvalifikace výdaj či jiná položka snižující výsle- dek hospodaření přidružených osob více než jednou, pak je poplatník daně z příjmů právnických osob povinen zvýšit základ daně o částku odpovída- jící uvedenému snížení základu daně. Zdanění ovládané zahraniční společnosti: § 38fa Ust. § 38fa zavádí pravidla pro ovláda- né zahraniční společnosti. Jeho úče- lem je zabránit, aby právnické osoby obcházely daňové povinnosti skrze zakládání dceřiných společností či stálých provozoven a jejich prostřed- nictvím vypořádávaly svou daňovou povinnost v zemích s nižší daňovou zátěží. Podle tohoto ustanovení se má pro účely daní z příjmů na činnosti ovládaných zahraničních společností (více než 50% podílu na základním ka- pitálu či hlasovacích právech nebo po- dílu na zisku) a na nakládání s jejich majetkem, z nichž plynou vybrané druhy příjmů (např. z výpůjček, ve for- mě licenčních poplatků aj.), nahlížet, jako by byly uskutečněny mateřskou společností či ústředím na území ČR. Uvedené změny by měly nabýt účinnosti 1. dnem 1. kalendářního měsíce po vyhlášení zákona. Daň z přidané hodnoty Návrh na změny zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (ZDPH) je značně rozsáhlý. Obsahuje přes 260 bodů změn, z nichž některé jsou naprostozá- sadní a zavádějí uplatňování zcela ji- ných postupů, než se v DPH dosud uplatňovaly. S ohledem na značný roz- sah návrhu novely ZDPH se zaměříme jen na několik „nejvýraznějších“ změn, které by se mohly dotknout většího okruhu daňových subjektů. Nová definice dotace k ceně: § 4 Definice pojmu „dotace k ceně“ bude rozšířena tak, aby dotací k ceně byly dotace ve větší míře než dosud. Na rozdíl od stavu platného v součas- né době bude obecněji „dotací k ceně“ jakákoliv částka z veřejných zdrojů, která je poskytnuta v přímé souvislos- ti s plněním a má přímý vliv na jeho cenu. Nově tak nebudou z definice „dotace k ceně“ vyjmuty dotace k vý- sledku hospodaření ani na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmot- ného majetku. Jak naznačují první informace a výklady MF a Generálního finanční- ho ředitelství (GFŘ), bude mít tato změna významný dopad na podnika- telské subjekty i neziskové organizace. U plátců daně se budou dotace ve vět- ší míře než dosud zahrnovat do zákla- du daně za plnění a u plátců, kteří uskutečňují plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet, budou ve větší míře než dosud zahrnovány téma měsíce Statutární zástupce firmy | říjen 2018 18 Návrh novely zákona č. 187/ /2016 Sb., o dani z hazardních her, ve znění pozdějších předpi- sů má upřesnit a zjednodušit podmínky pro stanovení zákla- du daně zejména v případě, kdy dojde k vrácení přijatého vkladu s delším časovým odstupem (např. v situaci, kdy je zrušen zápas, na který byly uzavřeny kurzové sázky). Podle nové právní úpravy by se měl vrácený vklad zohlednit v základu daně za období, kdy byl vrácen, a ni- koliv za období, kdy byl vklad původně přijat.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy