Statutární zástupce firmy – ukázka prémiové verze

i do výpočtu koeficientu podle § 76 ZDPH. Budou-li dotace ve větší míře zahrnovány do základu daně u podni- katelů (prvotní informace GFŘ na- značují, že součástí základu daně by měly být např. i dotace na dopravní obslužnost, poskytované z veřejných rozpočtů provozovatelům dopravy), bude to mít u těch, kteří dosud nejsou plátci daně, vliv i na výši obratu a vý- počet limitu obratu pro povinnou re- gistraci plátce. K této zásadní změně přislíbilo GFŘ vydat nové metodické pokyny a informace, v nichž bude problemati- ka dotací k ceně podrobně vysvětlena. Vzhledem k výrazným dopadům změny do praxe je v návrhu novely uvedeno, že daný bod (společně s ně- kolika souvisejícími) by měl nabýt účinnosti až od roku 2021. Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky: §§ 46–46g Novelizovaný ZDPH by měl umožňo- vat opravu základu daně z nedobyt- ných pohledávek ve více případech než dosud: v případě nedobytné po- hledávky vymáhané v exekučním říze- ní, za dlužníkem v insolvenčním říze- ní a v dalších případech. Současná právní úprava umožňuje provést opra- vu daně jen z neuhrazených pohledá- vek za dlužníky v konkurzním řízení. Stejně jako dosud vznikne dlužníkovi povinnost snížit uplatněný odpočet daně, pokud věřitel využije možnost snížení daně z nedobytné pohledávky. Doplnění pravidel režimu přenesení daňové povinnosti: §§ 92a–f Do základních ustanovení pro režim přenesení daňové povinnosti (RPDP) by mělo být doplněno nové ustanovení, které značně ulehčí plátcům uplatňová- ní tohoto režimu. Pokud mají dodavatel i příjemce zdanitelného plnění v RPDP oba zato, že plnění režimu podléhá, a tento režim k němu použijí, považuje se plnění za podléhající RPDP. Dále by k uplatňování RPDP u stavebních a montážních prací po- dle § 92e ZDPH mělo být doplněno, že se nepoužije, pokud plátce plnění ne- nakupuje pro účely ekonomické čin- nosti. Tím by měl být vyjasněn postup při poskytování stavebních a montáž- ních prací subjektům, které nakupují stavební nebo montážní práce pro vý- kony veřejné správy. U výše uvedených změn ZDPH, s výjimkou dotace k ceně, je navržena účinnost od 1. 1. 2019. Je však otáz- kou, zda bude návrh včas projednán tak, aby mohly změny nabýt účinnos- ti. První čtení totiž začalo až na schůzi Poslanecké sněmovny v září. Změny sazeb daně K zásadním změnám DPH by měly pa- třit i změny sazeb daně navržené dru- hým z návrhů novel ZDPH, který je obsažen ve sněmovním tisku č. 205. Je navržena nová příloha č. 2a k ZDPH téma měsíce Statutární zástupce firmy | říjen 2018 19 Zcela novým prvkem, který byl do návrhu novely ZDPH promít- nut na základě novely směrnice o společném systému DPH (2006/112/ES), je zavedení pra- videl zacházení s poukazy (§§ 15–15b). ZDPH bude rozlišo- vat jednoúčelové a víceúčelové poukazy: U prvních vznikne po- vinnost přiznat daň již zaplacením poukazu, u druhých až v okamži- ku, kdy bude poukazem hrazeno konkrétní zboží či služba.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy