Statutární zástupce firmy – ukázka prémiové verze

a do ní byly zařazeny služby, u kterých by se měla uplatňovat sazba daně 10%. Jedná se o úpravu a rozvod vody, odvádění a čištění odpadních vod včetně souvisejících služeb, stravovací služby a podávání nápojů (vč. piva če- povaného v rámci stravovacích slu- žeb), úklidové služby v domácnostech, domácí péči o staré, nemocné a zdra- votně postižené, opravy spotřebního zboží (obuvi, kožených výrobků, odě- vů, textilních výrobků, jízdních kol) a kadeřnické a holičské služby. Dále by měla být uplatňována 10% sazba daně i na dodání pitné vody (z vodovodu). U bodů, které obsahují změny sa- zeb DPH, je navržena účinnost od 1. dne 7. měsíce po vyhlášení zákona. Tento tisk je v září teprve v prvním čtení; pokud jej Poslanecká sněmovna a Senát zvládnou projednat do konce roku, lze očekávat účinnost uvede- ných změn v průběhu roku 2019. Spotřební daně Návrh novely zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění poz- dějších předpisů (ZSD) mimo jiné re- aguje na revidovaný předpis o umístě- ní zdravotního varování na jednotko- vé balení (zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách, vyhláška č. 261/2016 Sb., o tabákových výrobcích) a v návaz- nosti na něj upravuje i umístění tabá- kové nálepky, neboť zdravotní varo- vání nesmí být nálepkou narušeno nebo překryto. Další výraznou změnou v ZSD by mělo být zavedení spotřební daně ze za- hřívaných tabákových výrobků. Podle návrhu by základem daně ze zahříva- ných tabákových výrobků mělo být množství tabáku obsaženého v zahříva- ných tabákových výrobcích; sazba daně je navržena ve výši 2,236 Kč/g. Kromě toho návrh stanoví normu pro tzv. jed- notkové balení zahřívaných tabákových výrobků a údaje, které na obalu tohoto balení musejí být uvedeny. Účinnosti by měly dané změny nabýt 1. dnem 1. kalendářního měsíce po vyhlášení zákona. Daňový řád Do zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (DŘ) je navrženo několik ustanovení zaměřených proti zneužití právních předpisů. Jedná se o pravidlo vyplýva- jící ze směrnice, kterou se stanoví pra- vidla proti praktikám vyhýbání se da- ňovým povinnostem (2016/1164/EU, judikatura SDEU i NSS ČR). Do § 8 DŘ, jenž stanoví zásady správy daní, a do ust. § 92 DŘ o doka- zování by mělo být doplněno, že při správě daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem roz- hodným pro správu daní, jejichž pře- važujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a úče- lem daňového právního předpisu. Většina výše popsaných změn daňových zákonů by měla nabýt účin- nosti 1. dnem 1. kalendářního měsíce po vyhlášení zákona, avšak změny ZSD mají účinnost dělenou: Část ustanovení nabude účinnosti již dnem vyhlášení zákona a část až 15. 2. 2019. Další výjimku tvoří několik změn ZDPH, u nichž je navržena účinnost k 1. 1. 2021. Evidence tržeb Návrh novely zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů (ZET) je součástí sněmovní- ho tisku č. 205. V něm jsou navrženy změny pouze zákona o evidenci tržeb a zákona o DPH ve věci sazeb daně (viz výše). U ZET je navrženo zařazení ce- lého nového oddílu, v němž bu- de upřesněno, které tržby mohou být evidovány ve zjednodušeném reži- mu, ve zvláštním režimu a které jsou z evidence tržeb vyloučeny. Právě tyto části dosavadního znění zákona byly dotčeny nálezem Ústavního sou- du (ÚS) Pl. ÚS 26/16, který několik téma měsíce Statutární zástupce firmy | říjen 2018 20 Novelou by měl být do ZDPH vložen zcela nový institut – po- vinnost provést úpravu odpočtu daně z významné opravy nemo- vité věci, pokud ve lhůtě pro úpravu odpočtu dojde k dodání nemovité věci, na níž byla do- končena významná oprava. Dle návrhu je stanovena hranice pro „významnou opravu“ 200 tis. Kč. Ust. § 78da navazuje na dosa- vadní pravidla pro úpravu odpo- čtu daně v §§ 78–78d ZDPH a připojuje další okolnost pro úpravu odpočtu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy