Statutární zástupce firmy – ukázka prémiové verze

tedy důležité správně rozlišit, co je prohlubováním kvalifikace, a co nikoliv. Základní poznávací znak tvoří pracovní smlouva. Pokud zaměstna- nec k výkonu práce, kterou by měl po- dle pracovní smlouvy vykonávat, dané školení nepotřebuje, nejedná se o pro- hlubování kvalifikace, a jde tedy o da- ňově neuznatelný výdaj. Otázkou může být výuka jazyků: Je tento velmi oblíbený a hojně využívaný benefit pro zaměstnavatele daňově uznatelný? Rozhodnutí souvisí s konkrétním vý- konem práce zaměstnance – pokud při práci daný jazyk používá, je i po- ložka nákladů za školení daňově uzna- telnou. Účast na školení je také pra- covní cestou, pokud místo výkonu práce v pracovní smlouvě neodpovídá místu, kde školení probíhá. Podmínkou daňové uznatelnosti u zaměstnavatele tudíž je, aby vzdělá- vání zaměstnance souviselo s předmě- tem vykonávané činnosti konkrétní společnosti. Pokud například paní Bezděková absolvuje kurz telefonní komunikace, a přitom je na pozici te- lefonní operátorky, firma bude veške- ré náklady považovat za daňové. Jest- liže by však chtěla absolvovat kurz akrobacie, jednalo by se o daňově ne- uznatelný náklad. Vzdělávání tak může být benefitem daňově uznatel- ným i neuznatelným. Zřejmě se shodneme, že je výbor- né, pokud jakékoliv vzdělávání a rozvoj pracovníků v jakékoliv formě (trénink on the job, školení, mentoring, kou- čing, práce na projektech, rotace) vní- mají zaměstnanci pozitivně – tedy jako benefit, kterého si váží a vyžadují ho. Právě kýžená změna jejich myšlení, aby takto ke vzdělávání přistupovali, je cí- lem HR ve spolupráci s vedoucími pra- covníky i zaměstnanci samotnými. Je-li vzdělávání nabízeno jako benefit a za- městnanec si může kurz vybrat, proto- že o něj sám má zájem, je jeho vnitřní motivace zaručena. Vzdělávání jako zábava Je na vás, jaký obsah tréninků a typ vzdělávání do benefitu zařadíte. S ohledem na původní smysl benefitů – přilepšit ke mzdě, případně udělat pro pracovníky něco navíc, co by v rámci pracovní smlouvy nedostali – se nabízejí tzv. fun školení: tedy něco pro zábavu, ať je to inspirativní setká- ní s nějakým současným spíkrem, nebo nabídka kurzů osobního rozvo- je, například work-life balance (uka- zuje zaměstnancům, že i soukromý čas je důležitý a že je nutné umět od- počívat), stres management (jak si vy- budovat odolnost vůči stresu), pře- chod přes uhlí (jak si dokázat, že umím vystoupit ze své komfortní leadership Statutární zástupce firmy | říjen 2018 45 Příklad z praxe: Jistá velká německá automobilka působící v Čechách vždy deklarova- la, že koncernovým jazykem je angličtina – v Čechách však byla praxe jiná a bylo nutné umět s německými šéfy komunikovat německy, a stej- ně tak většina IT systémů byla v němčině. Letos nastal velký zlom a padlo rozhodnutí tuto praxi v ČR zrušit a přejít na komunikaci v ang- ličtině, přičemž v ní bude i většina používaných systémů. V této firmě vždy probíhalo velké množství kurzů němčiny pro zaměstnance, které byly nabízeny jako benefit (lidé se jich mohli účastnit, ale většinou mimo pracovní dobu). Nyní se začaly kurzy němčiny omezovat, smlouvy s externími lektory se rozvazují. Vzdělávání je logicky podřízeno firemní strategii a potřebám firmy. Jako benefit se budou nabízet kurzy v ang- ličtině. I když je nám jasné, že němčina v německé firmě nezmizí, sle- dujeme jasnou vazbu vzdělávání na cíle a strategii společnosti – a ten- to postup považujeme na správný. Finanční úřady začínají být citlivé na firemní večírky s krycím ná- zvem „teambuilding“, ale i pro konání skutečného teambuildin- gu doporučujeme mít dobře při- pravené argumenty, jak akce při- spěla ke komunikaci a motivaci pracovníků.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy