Statutární zástupce firmy – ukázka prémiové verze
osobní dovednosti manažera Statutární zástupce firmy | říjen 2018 53 kají zejména ve výrobních firmách, kdy jedinec mnohdy neví, co má dělat. Školitelé se buď často mění, nebo ne umějí zaměstnance vhodně zaškolit tak, aby si mohl práci sám několikrát nanečisto vyzkoušet a necítit se při tom trapně. Pro efektivní zaškolování funguje skvělá metodika TWI (Trai- ning Within Industry), která má své zastoupení také v ČR. Jde o vzdělávací metodu, jež implementuje zeštíhlující procesy v provozu klienta. Jak může vypadat role manažera při onboardingu? Manažeři, HR a školitelé mají velký vliv na to, zda lidé ve firmě zůstanou, nebo ne. Mohou totiž udělat to nejmenší – umožnit nováčkům zažívat více vstříc- né stavy, které jsou pro lidský mozek životně důležité. Neznamená to starat se o lidi jako v mateřské školce, ale tře- ba jim jen podat ruku a pozdravit ráno při příchodu do haly, pokud mluvíme například o dělnických pozicích ve vý- robních firmách. Dobrý příklad z praxe: V nejme- nované výrobní firmě v jižních Čechách obejde vedoucí tamního oddělení kaž- dé ráno při příchodu do práce celou svou směnu, podá každému pracovní- kovi ruku a pozdraví ho. To vše působí velmi pozitivně na lidský mozek, pra- covníkům se zvýší hladina serotoninu. Tento hormon, který se vylučuje v pří- padě správně fungujících vztahů, způ- sobí dobrou náladu. Stejně tak stoupá hladina dopaminu ve chvíli, kdy za- městnanci cítí, že nejsou pouhou ano- nymní součástkou obrovského stroje. Tím se přirozeně zvyšuje i motivace k práci. Zmíněný vedoucí projevil o lidi zájem, dal najevo, že je respektuje, a přitom šlo jen o pět minut jeho času. HR v procesu adaptace Stále dost přehlíženou oblastí je ma- nažerská podpora zaměstnanců. Ti by se svým nováčkům – a nejen jim – měli věnovat pravidelně, ať už při ad hoc zpětných vazbách, nebo při do- předu pevně naplánovaných schůz- kách „1to1“ (jeden na jednoho). Podpora formou připravených uvítacích balíčků, seznámení s fir- mou, s procesy a s vedením je také namístě. Dnes některá moderní HR oddělení dokonce zahajují onboar- ding skrze mobilní aplikace či online prostředí obecně. Přehledně a mo- derním způsobem tak lze novému za- městnanci předat informace o struk- tuře a fungování firmy, jeho spo- lupracovnících i budoucích povin- nostech. To vše je při troše snahy a programátorských znalostí možné provést v přitažlivém designu. Pří- Negativní reakce mozku – možné hrozby, demotivační faktory při onboardingu: » nevím, kde je moje pracovní místo » nikdo mě nepředstavil týmu nebo nadřízenému » nevím, co se ode mě očekává, jaké jsou mé cíle a povinnosti » nemám se na koho obrátit, šéf není k dispozici » školitel se mi nevěnuje pravidelně » nemám dostatek možností tréninku » jsem kritizován za pomalý výkon » ještě dobře neznám své kolegy Vstřícné reakce mozku – motivační faktory při onboardingu: » cítím se být pro firmu důležitý » vím, co se bude dít, a můj školitel se mi pravidelně věnuje » vím, na koho se mohu obrátit » mám pravidelnou zpětnou vazbu ohledně svého výkonu » znám své cíle » stmelení s kolektivem » poděkování a ocenění » mám svého mentora Jde o to projevit skutečný zájem nejen profesionální, ale do jisté míry také osobní. Pouhé lpění na výsledcích a plnění už nesta- čí. Lidé se potřebují cítit důležití – všichni, nejen mladší generace Y a Z. „Na svůj první den v práci při nástupu na juniorní pozici vzpo- mínám dodnes. Překvapilo mě energické uvítání a příjemné emoční klima ve firmě. Na niko- ho jsem nečekala, hned se o mě staral můj přiřazený ‚bud- dy‘. Seznámil mě s týmem, s šéfovou a její nadřízenou. Ně- jakým způsobem ve mně doká- zali vzbudit pocit, že jsem pro ně důležitá, pocit jistoty, že mě čeká skvělá budoucnost a že se hodně naučím. Vše bylo jas- né, srozumitelné. Třešničkou na dortu se stala včasná po- zvánka na oběd s vedoucí. Dnes možná nic tak neobvyklé- ho, ale tenkrát mě to dostalo.“
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy