Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 19 Doporučení při tvorbě nebo aktualizaci školního řádu Z vlastní zkušenosti doporučuji do školního řádu zaznamenat oblast ko- munikace se zákonnými zástupci a zá- roveň komunikační toky. Zákonní zá- stupci mají často pocit, že musíme být nepřetržitě k dispozici, že jim musíme odpovídat 24 hodin denně, o svátcích i víkendech. A to je potřeba ošetřit ve školním řádě, zároveň je důležité, aby všichni účastníci tato pravidla do- držovali. Dále doporučuji vypracovat doku- ment s názvem Krizový intervenční plán , který by měl obsahovat ochranu proti sociálněpatologickým jevům cho- vání dětí. I v mateřské škole může být přítomné latentní chování, do budouc- na směřující k možné šikaně, a do školního řádu je vhodné prvky z do- kumentu Krizový intervenční plán za- členit. Opět tak předcházíme možným problémům při kontrole, již může vy- volat stížnost zákonného zástupce. Nesmíme zapomenout na ochra- nu zdraví všech účastníků vzdělávání. Je známo, že díky velmi kvalitnímu pří- stupu mateřských škol k ochraně zdra- ví vykazují naše mateřské školy nízké hodnoty úrazovosti dětí . Je to díky kvalitní BOZ. Ochranou zdraví mám také na mysli ochranu před infekční- mi chorobami. Zvláště v době vysoké nemocnosti a pandemie covid-19 byla pasáž o ochraně zdraví klíčová. Zá- konní zástupci často bagatelizují ne- moci svých dětí. Často říkají, že mají děti „školkovou rýmu a kašel“. A opět je tu školní řád, o který se můžeme opřít. Pokud se nám podaří do školní- ho řádu napsat konkrétní hlášky, s ni- miž jsme se setkali, je to ideální, pro- tože tak přiblížíme pravidla zákonným zástupcům. Taky jste se setkali s tím, že na tříd- ních schůzkách všichni zákonní zá- stupci vstřícně a s úsměvem tvrdí, jak budou dodržovat pravidlo, že do ma- teřské školy chodí pouze zdravé dítě? My se s tím setkáváme každý rok. Do- konce při zápisu do mateřské školy ro- diče tvrdí, jak jsou rádi, že se snažíme chránit zdraví dětí tím, že upozorňu- jeme rodiče nemocných dětí, že jejich dítě není zdravé. A když dojde na lá- mání chleba, rodiče tvrdí, že mají děti alergii, ač ji nemají potvrzenou od lé- kaře, případně že je to již zmíněná „školková rýma“, „dítě má jen laryngiti- du, to přece nic není“. Takových hlášek známe mnoho. Zákonní zástupci by si hlavně měli uvědomit, že mohou onemocnět nejen děti, ale především je častým jevem, že děti nakazí učitelky nebo další zaměst- nance. Já se pak často ptám: „Jak mám zajistit kvalitní předškolní vzdě- lávání, k čemuž jsem jako ředitelka vá- zaná dětem, rodičům, zřizovateli, ČŠI, MŠMT, když neustále řeším záskoky za učitelky, protože se v mateřské škole neustále točí infekční choroby?“ Pokud chodí do mateřské školy ne- mocné děti, jsou to především učitel- ky, jež jsou vystaveny riziku nákazy . administrativa Školní řád by měl obsahovat práva a povinnosti zaměstnanců školy, zákon- ných zástupců, rovný přístup k dětem, vzdělávání dětí se speciálními potře- bami a dětí nadaných, podmínky stravování, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany před patologickými jevy u dětí. Dále bychom neměli opomenout zacházení s majetkem, podmínky pro úplatu za vzdělávání a stravování, ko- munikaci se zákonnými zástupci a řešení stížností, nově i podmínky distan­ čního vzdělávání v době pandemie. Nesmíme zapomenout ani na poměrně obsáhlou oblast, kterou je zdravot- ní způsobilost nebo podmínky a bezpečnost při pořádání akcí mateřskou školou v případě přítomnosti rodičů. Dále bych do školního řádu zařadila podmínky pobytu dětí venku a potřeby dětí. Pro rodiče je cenná informace o příchodu a odchodu dětí a podmínkách vyzvedávání dětí z mateřské ško- ly. Nezapomeneme také na dobu otevření a uzavření mateřské školy. Škol- ní řád by měl také obsahovat termíny přezkoušení dětí, které se vzdělávají individuálně. Co by měl školní řád obsahovat?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy