Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 23 V současné době působí v mateř- ských školách pouze necelých 21% pedagogů od 20 do 30 let věku. Pomohla by většímu zájmu o stu- dium učitelství pro mateřské školy i existence Kompetenčního rámce absolventa učitelství pro mateřské školy? Záměr zpracovat Kompetenční pro- fil učitele je součástí dlouhodobého strategického dokumentu MŠMT Stra- tegie vzdělávací politiky České repub- liky do roku 2030+, ve kterém je třetí strategická linie věnována podpoře pe- dagogických pracovníků. Kompeten­ ční profil učitele by měl popsat profes- ní předpoklady a kompetence (znalosti, dovednosti, postoje) učitele, který je schopen zvládat zátěž profese, apliko- vat moderní formy výuky a reagovat na měnící se potřeby heterogenní po- pulace dětí, žáků a studentů. Plánuje se, že by měl odrážet všechny čtyři fáze profesionalizačního kontinua – od vý- běru studenta učitelství přes jeho pro- fesní přípravu, jeho uvádění do praxe až po jeho průběžné další vzdělávání. Měl by popisovat klíčové principy, které podmiňují kvalitu jednotlivých fází. Zda Kompetenční profil učite- le napomůže většímu zájmu o stu­ dium učitelství, nedokáži odhadnout. První roky v praxi patří totiž v profes- ním životě učitelů k nejnáročnějším, bývají v odborné literatuře označová- ny jako „šok z reality“ a velmi záleží nejen na počáteční motivaci ke stu- diu, ale zejména na tom, jak kvalitní je pregraduální příprava a jaká je za- čínajícím učitelům poskytnuta na za- čátku jejich profesní dráhy podpora. Ta doposud systémově chybí a záleží na každé mateřské škole, jak ji začí- najícímu učiteli nastaví. Jak dokláda- jí naše zjištění, v podpoře začínajících učitelů v mateřských školách se obje- vuje pozitivní trend – zvyšuje se podíl mateřských škol, které začínajícím pe- dagogům přidělují uvádějícího peda- goga a umožňují jim náslechy a vzá- jemné hospitace. Ředitel školy je zodpovědný nejen za její správu a řízení, ale i za kva- litu a efektivitu vzdělávacího proce- su. Je kvalitní pedagogické vedení jedním z předpokladů úspěchu školy? Ano, úspěch školy začíná s dob- rým vedením MŠ. Pedagogické řízení školy znamená pravidelné vyhodnoco- vání práce školy a přijímání účinných opatření ke zlepšování její činnosti. Ředitel školy by měl zároveň usilovat o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání a cíleně pe- čovat o naplnění relevantních potřeb jednotlivých učitelů. Z našich zjištění rozhovor Očima ČŠI: Na učitelky MŠ jsou kladeny vysoké profesní nároky, podpora je nezbytná Ptali jsme se Ireny Borkovcové z České školní inspekce: Co je příčinou malého počtu mladých pedagogů v českém školství? Může za vysoký po- čet odkladů školní docházky i málo efektivní práce s pedagogickou dia- gnostikou či pozdní pedagogická intervence? Jakých konkrétních sig- nálů by si pedagogové měli všímat s ohledem na rizikové chování dětí? A dočkáme se v práci učitelů méně administrativy? Mgr. Věra Havlíková Přibližně 40 % učitelů by v rámci dalšího vzdělávání uvítalo získání inspirace v oblasti metod a forem práce.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy