Poradce ředitelky mateřské školy | ročník XII • číslo 10 • červen 2023

PORADCE ŘEDITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY | červen 2023 24 rozhovor bohužel vyplývá, že právě v oblasti pe- dagogického řízení školy, monitorová- ní a vyhodnocování její práce, včetně přijímání účinných opatření, mají ředi- telé mateřských škol rezervy . Více než polovina mateřských škol byla při komplexní činnosti v tomto kritériu hodnocena stupněm „vyžadující zlep- šení“. Na těchto školách mnohdy pře- trvává formálnost evaluačního systé- mu, který nastavuje RVP PV. Uvedené evaluační nástroje a postupy k efektiv- ní kontrole a hodnocení nejsou efektiv- ně využívány. Z pohledu České školní inspekce je také třeba věnovat více pozornosti odbornému vedení učitelů za účelem zkvalitňování průběhu i výsledků vzdě- lávání. Školy mnohdy přistupují k dal- šímu vzdělávání učitelů spíše z pohle- du jeho četnosti, pouze necelá osmina ředitelů či vedení škol realizuje podpo- ru rozvoje učitelů na základě vytvoře- ní plánů osobního profesního rozvoje každého učitele. Při tvorbě plánů dal- šího vzdělávání ředitelé málo vychází ze sledování a vyhodnocování potřeb jednotlivých učitelů v souvislosti s po- třebami školy. Z odpovědí učitelů zís- kaných při inspekční činnosti přitom víme, že přibližně 40% učitelů pociťu- je silnou potřebu získání inspirace právě v oblasti metod a forem práce. Dále se nám potvrzuje, že za nejvíce přínosné není z pohledu učitelů pova- žováno další vzdělávání učitelů formou izolovaných seminářů mimo školu ani samostudium, ale aktivní spolupráce a sdílení s kolegy ve škole. Tato sku- tečnost může být pro ředitele i učitele mateřských škol velkou výzvou a zále- ží na každé mateřské škole, jak ji do- káže uchopit. Jaká jsou doporučení České školní inspekce ke zkvalitnění efektivity vzdělávacího procesu pro vedení mateřských škol? Mateřské školy by si ve svém škol- ním vzdělávacím programu měly na- stavit efektivní systémy vlastního hodnocení pro průběžné získávání in- formací o kvalitě, průběhu a výsled- cích vzdělávání a zjištění pak důsledně využívat ke zkvalitňování jejich úrovně. Dobré je nastavit si konkrétní vizi zlep- šování pedagogických přístupů (me- tod a forem) včetně konkrétních stra- tegií jejího dosahování společně se všemi učiteli. Aktivní zapojení učitelů do procesu plánování změny i do její- ho monitorování a hodnocení učitelům k zavedení inovací do svého běžného vzdělávacího procesu napomáhá. Ze strany vedení školy by měla být učitelům v maximální možné míře po- skytována pravidelná zpětná vazba o kvalitě jejich práce. V rámci peda- gogického řízení školy je třeba věno- vat pozornost cílenému profesnímu rozvoji jednotlivých učitelů a prostřed- nictvím hospitační činnosti ze strany vedení škol zabezpečovat jejich účin- nou metodickou podporu pro rozvoj jejich pedagogických kompetencí. Dů- ležitá je také péče o well-being učitelů a nastavení pracovního prostředí, kte- ré nabízí podporu a v němž vládne dů- věra i příležitosti k profesnímu rozvo- ji, ke kooperativnímu a vzájemnému učení a spolupráci. Lze využívat vzá- jemných hospitací a vzájemného sdí- lení příkladů inspirativní praxe. Důleži- té je také učit učitele pracovat s reflexí a sebereflexí. Mateřské školy mohou v rámci svých vzdělávacích aktivit využívat od- borně připravené webináře zaměřené na aktuální témata: rozvoj pedagogic- kých kompetencí v oblasti metod a fo- rem vzdělávání, individualizaci a pro- blematiku pedagogické diagnostiky a podobně. Žádoucím cílovým stavem je, aby škola sama v maximální možné míře dbala o rozvoj své kvality.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy