Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Prevence poruch řeči ŘEČOVÝ VÝVOJ A OPOŽDĚNÝ ŘEČOVÝ VÝVOJ 1. 5. Slovo – práh pochopení a proslovení. Už během předchozí etapy začíná dítě rozumět nejen situacím, ale i slovním pokynům (dej, kde je…, ham). Po prvním roce se zpravidla objeví první slovo, opakovaně používané pro stejnou věc nebo skutečnost. 6. První věta – podle modulace lze některá první slova považovat už i za větu (ham = mám hlad, mám radost, že se jídlo nese, dej mi ještě apod.). Postupně dochází ke spojování slov (dej ham) a rozvoji vět. 7. Slovní zásoba pasivní a aktivní – slov, kterým dítě rozumí, je podstatně víc než těch, která používá. Tato situace trvá prakticky až do dospělosti. 8. Období otázek – přichází zpravidla kolem třetího roku. Jde nejen o snahu se něco dozvědět (co to je, a proč), ale zejména o budování dialogu, rozvoj schopnosti získávat informace pouze pomocí řeči, o rozvoj sociálních schopností. Jedná se o velmi důležité období. 9. Vývoj výslovnosti – závisí na řadě okolností a vykazuje velké individuální odlišnosti. Preventivně se začíná ovlivňovat nejdříve po třetím roce. Vedle fází, které na sebe postupně navazují a ve vývoji se prolínají, musíme vzít v úvahu další okolnosti, jež jsou přítomny prakticky neustále během celého vývoje a v čase se mění a zdokonalují. Rozvoj a zdokonalování dalších schopností a dovedností Rozumění řeči – zpřesňuje se obsah slov, buduje se dialog. Rizikem je mnohomluvné a neustálé vysvětlování, které dítě postupně přestává poslouchat, vznikají tak dva mimochodné monology, jež jako dialog jen vypadají. S omezováním naslouchání se ale omezuje i napodobování, což podstatně blokuje postupný vývoj řeči. Slovní zásoba – při budování slovní zásoby je třeba podporovat multisenzoriální vnímání, aby slovo nebyl jen zvuk, případně spojený s obrázkem. Slovo by mělo evokovat i další informace (nejen slyším slovo, ale věc i vidím, hmatám, ochutnávám, čichám). Vyjadřovací pohotovost – množství slov ve slovní zásobě ještě není zárukou dobrého vyjadřování; je třeba postupně rozvíjet stavbu věty, souvětí, později i schopnost vyprávět příběh. S tím souvisí též rozvoj jazykového citu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3