Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Prevence poruch řeči ŘEČOVÝ VÝVOJ A OPOŽDĚNÝ ŘEČOVÝ VÝVOJ 1. Kultura mluveného projevu – zahrnuje nejen neverbální složky ve vyjadřování, tj. melodii řeči, frázování výpovědi, tempo řeči, ale i kultivovanou výslovnost zejména samohlásek a také schopnost volby vhodných výrazů podle situace – je podstatný rozdíl mezi češtinou obecnou, hovorovou a spisovnou. Kresba a grafomotorika – rozvoj kresby začíná už v útlém věku pokusy čmárat klacíkem nebo prstem do písku a její postupné zdokonalování vede k bezproblémovému nácviku psaní. Úroveň kresby je samozřejmě výsledkem řady okolností včetně nadání, ale postupné zdokonalování grafomotorických schopností potřebují všechny děti. Do školky přichází dítě většinou kolem třetího roku, tedy v období, kdy už nejméně prvních šest, sedm položek vývoje řeči proběhlo. Z hlediska prevence tedy vlastně pozdě, ale reálně je před námi pořád ještě období zhruba dvou, tří let, kdy se dá pomocí metod ovlivňování fyziologického vývoje řeči udělat hodně práce. Aby byly tyto metody úspěšné a přinesly maximální efekt, musejí být ovšem v pořádku smyslové vnímání, dýchání, zralost CNS a další záležitosti. Základní podmínky anatomicko-fyziologické 1. Dýchání  Fyziologické a dostatečně hluboké dýchání nosem – dýchání pusou bývá důsledkem opakovaných infekcí horních cest dýchacích a průvodním jevem zvětšené „nosní mandle“. Provází je často špatná výslovnost sykavek (sigmatismus) a huhňavost.  Správná klidová poloha jazyka při dýchání – při zavřených ústech jsou zuby u sebe a jazyk se celým hřbetem dotýká horního patra. Pokud spočívá na spodině ústní, postupně povolují tvářové svaly a dochází k dýchání ústy. Vedle sigmatismu (viz výše) je příčinou problémů se skupinou LRŘ kvůli sníženému svalovému napětí a malé obratnosti svalů jazyka.  Hospodaření s dechem – nedostatky jsou příčinou přerývané řeči, mluvení při vdechu a většinou provázejí i koktavost. 2. Tvorba hlasu  Hlasová hygiena – nadměrná hlasitost, někdy i nepřiměřený rozsah melodie v písničkách vede k poruchám hlasu různého typu. Proto je důležitá schopnost vědomě používat tvrdý a měkký hlasový začátek a schopnost regulovat sílu hlasu (šepot, tichý hlas, silný hlas), výšku hlasu. Úroveň kresby Správná klidová poloha jazyka

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3