Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Moderní technologie při práci s předškolními dětmi PRAKTICKÉ POMŮCKY, NÁSTROJE A PROSTŘEDKY 9. Jestliže jsme si vědomi těchto otázek a do jisté míry známe i odpovědi, pak je užití technického prostředku vhodné. Existuje řada programů a aplikací, které jsou velmi dobře vymyšleny, a není tudíž na škodu zapojit je částečně i do práce s dětmi – ať už jde o nácvik sluchové percepce, zrakové percepce, paměti, slovní zásoby, či ostatních předškolních dovedností. Výborné jsou programy s piktogramy, jež se v hojné míře využívají při práci s nemluvícími dětmi. Nenahraditelná role mezilidského kontaktu, komunikace a hry Navzdory všem výhodám však žádná technologie nemůže nahradit vzájemnou mezilidskou komunikaci, kontakt s rodiči, přáteli, vrstevníky. V předškolním věku nelze nahradit nesmírný potenciál hry (rolové, situační či stolní), nelze nahradit zkušenosti získané „na vlastní kůži“ skrze všechny smysly. Hra a rozvoj smyslového vnímání je pro děti předškolního věku naprosto zásadní. Předškolní děti – bez ohledu na to, zda mají, či nemají narušenu komunikační schopnost – potřebují zejména celostní prožívání světa (tělem, smysly, komunikací, setkáváním, sdílením, zkušenostmi). Totéž platí i pro děti s poruchami autistického spektra (PAS), u nichž se často využívají moderní technologie. Neměly by však mít v terapii dominantní postavení, jelikož i u klientů s PAS jde především o posílení funkční komunikace a posílení pragmatické roviny. I u těchto dětí je nejvhodnějším prostředkem pro stimulaci kvalitní komunikace a vzájemný mezilidský kontakt. Moderní technologie jsou skvělou pomůckou, ale nejsou všemocné. Jde o moderní prostředek, který je již každodenní součástí našeho života. A právě tak bychom technologie měli vnímat. Mohou nám pomáhat, ale nemohou nahradit nenahraditelné. Zodpovědnost rodičů je nezastupitelná Musíme být ostražití, abychom nezavrhli funkční postupy, které se zdají být zastaralé. Moderní technologie, jež nás dennodenně obklopují, vedou lidi ke ztrátě zodpovědnosti za sebe samé i za rodinu, což může být do budoucna potenciálně velmi nebezpečné. Již nyní se tato skutečnost do jisté míry odráží ve výchově dětí. Jednou z nejčastějších vět rodičů je: „Nemám čas!“ Kvůli tomu pak snadno dochází k fixaci dětí na moderní technologie. Druhá častá věta zní: „Máme na to speciální program.“ Rodiče totiž Fixace dětí na technologie Děti s PAS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3