Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka

V. Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole | strana 69 KOMUNIKACE A SPOLUPRÁCE RODINY A ŠKOLY | KAPITOLA  Všichni zaměstnanci musejí být seznámeni s riziky mimořádného stavu přesahujícího „běžný“ stav žáka.  Stravování dítěte může znamenat řadu úprav: některá jídla může mít žák vyřazena z jídelníčku či omezena.  Rodiče (zákonní zástupci) či jiné osoby, které je možné v případě nutnosti kontaktovat, musejí být k dispozici na telefonu . Nelze jednoznačně stanovit konkrétní postup spolupráce rodiny a školy tak, aby nebyl ohrožen žák ani pedagogický pracovník, protože každé dítě je zcela individuální, a zdravotní stav i průběh onemocnění se mohou u dětí lišit. V zásadě se doporučuje hovořit v rámci spolupráce rodiny a školy o následujících otázkách :  Je možné měřit glykemii zákonným zástupcem (rodičem) a aplikovat inzulin rodičem v prostředí školy? Za jakých podmínek?  Je možné měřit glykemii jinou osobou, pověřenou zákonným zástupcem, a aplikovat inzulin rodičem v prostředí školy? Za jakých podmínek?  Je možné tuto péči zajistit externím zdravotnickým pracovníkem, například tzv. terénní zdravotní sestrou? Za jakých podmínek?  Není zaměstnancem školy osoba, která by splňovala požadavky zákona o zdravotních službách? V takovém případě je možné, aby veškeré úkony zajistila zcela bez legislativních „kotrmelců“. Pamatujte:  Obecně se nedoporučuje ponechat měření glykemie a aplikaci inzulinu na samotném dítěti, pokud je mladší 6 let, přestože v domácích podmínkách tomu tak může být.  Je vhodné nastavit písemnou smlouvu (dohodu) o spolupráci mezi rodiči (zákonnými zástupci) žáka a školou.  Zákonní zástupci by měli školu prostřednictvím ředitele/ředitelky požádat o spolupráci písemně.  Postup školy při požadavku zákonného zástupce žáka na úkon spadající do kategorie zdravotnických je vhodné zapracovat do školního řádu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy