Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka

VI. Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole | strana 75 ASISTENT PEDAGOGA | KAPITOLA Spolupráce AP a učitele – předcházení konfliktům a krizové situace Jako krizovou situaci v komunikaci můžeme označit dlouhodobě neřešený problém či nedostatek informací v pedagogickém týmu . Informace, které k členům týmu přicházejí, mohou přinášet změny v již zaběhnutém systému školy, v definovaných pravidlech či nečekaný obsah. Někteří mohou vnímat situaci jako ohrožující. Každý jedinec má svou představu, pohled na realitu, a proto je odlišné vnímání zcela přirozené. Pedagogická praxe přináší mnoho zátěžových situací, ale velkým deficitem stále zůstává včasné neřešení problémů. I škola s dobře řízeným a sehraným týmem se může kdykoliv dostat do fáze, kdy vznikají konflikty mezi jejími členy. Poté záleží, jak rychle se daný problém vyřeší a jakým způsobem se k řešení postaví vedení školy. Krizovým situacím spojeným s komunikací v pedagogickém týmu se nelze úplně vyhnout . Zvýšené riziko platí hlavně pro velké organizace s větším počtem zaměstnanců. Jako efektivní se však jeví včasná prevence a vzájemná zpětná vazba mezi jejími členy. Lze tak účinně řešit vznikající krize již v počátku. Zejména vedoucí pracovník by měl hledat otevřenou komunikaci ve vztahu k podřízeným . Doporučení pro krizové situace – konflikty mezi pedagogy (předcházení přímému konfliktu):  Není vhodné:  řešit situaci ve stresu;  rozhodovat se v daném okamžiku o zásadních věcech (pokud to není nezbytně nutné).  Je vhodné:  přemýšlet, zda má cenu v dané vyhrocené chvíli situaci nějak zásadně řešit;  v krizových situacích jednat věcně, konkrétně, bez emocí. Principy hodnoticích pohovorů jako nástroj efektivní spolupráce v týmu učitele a AP Hodnoticí pohovor patří mezi základní metody hodnocení v organizaci. Lze jej definovat jako otevřený rozhovor mezi hodnotitelem a hodnoceným . Vždy musí mít předem stanovenou strukturu. Prioritně by měl napomáhat vyjasnění vzájemných očekávání, cílů, kompetencí, poskytnutí zpětné vazby nebo například pracovních podmínek. Svou koncepcí se stává účinným nástrojem spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga. V obecné míře lze říci, že hodnocení v systému školství patří mezi nejméně oblíbené činnosti pedagogických pracovníků. Velmi často jde o rizikový faktor ovlivňující další komunikaci a spolupráci. Jedná se o nezbytný a nutný prvek spolupráce asistenta pedagoga a učitele , dalšího potenciálu spolupráce pedagogického týmu a organizace

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy