Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka

VI. strana 78 | Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole KAPITOLA | ASISTENT PEDAGOGA Náplň práce, povaha personální podpory Personální podpora V současném systému zahrnují podpůrná opatření ve 3. stupni využívání asistenta pedagoga, využívání dalších pedagogických pracovníků, a to zejména školního psychologa nebo školního speciálního pedagoga, pokud ve škole pracuje. Je-li počet žáků vyšší a není možné třídu dělit, může škola rozšířit asistenční podporu nebo lze výuku doplnit o přítomnost dalšího pedagoga. Podpora se specifikuje podle požadavků na podporu pedagogické práce s žákem ve výuce, na podporu pohybu, orientace v prostoru, komunikace a sebeobsluhy. Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáků vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 4 vyhlášky při jejich vzdělávání. Jeho přítomnost přitom není nezbytná po celou dobu vzdělávacího procesu, může tak být využíván i pro další žáky s obdobnou potřebou tohoto podpůrného opatření. Rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory na skupinu žáků nebo na jednoho žáka, není-li ve třídě více žáků s potřebou činnosti asistenta pedagoga. Speciální vzdělávací potřeby žáků, pro jejichž vzdělávání je nezbytná podpora pedagoga asistentem pedagoga, nemusejí být stejného druhu. Rozsah podpory týdně:  9 hodin přímé pedagogické činnosti;  14 hodin přímé pedagogické činnosti;  18 hodin přímé pedagogické činnosti;  23 hodin přímé pedagogické činnosti;  27 hodin přímé pedagogické činnosti. Rozsah potřeby přímé pedagogické činnosti doporučí školské poradenské zařízení, tj. pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálněpedagogické centrum. Jestliže potřeba neodpovídá přesně možnostem rozsahu podpory týdně podle přílohy vyhlášky, doporučí ŠPZ tu z možností rozsahu podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. Konkrétní rozsah práce související s přímou pedagogickou činností však školské poradenské zařízení neurčuje. Také podpůrná opatření 4. stupně umožňují podporu pedagogického pracovníka a současně žáka v případech, kdy je proces vzdělávání znesnadněn obtížemi žáka, které vyžadují další osobu k podpoře vzdělávacího procesu. Umožňuje využívání podpůrného opatření asistenta pedagoga, dalších pedagogických pracovníků, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící, školního psychologa a školního speciálního pedagoga.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy